Budgettip Mijn Portemonnee: Zo herken je malafide webhops en kun je trachten je geld terug te krijgen

Er zijn steeds meer onbetrouwbare webwinkels en nog nooit hebben de Belgen zoveel klacht ingediend tegen malafide webshops. Hoe herken je een malafide webshop en hoe kan je je geld terugkrijgen? Je leest het in deze blogpost.

teHoe herken je een malafide webshop en hoe kan je je geld terugkrijgen? Budgetexpert Sara Van Wesenbeeck geeft tips - www.barkingdogs.be

Meer klachten dan ooit

Sinds de lockdown doen we met z’n allen veel meer aankopen via internet. Daar zijn ook risico’s aan verbonden, want niet alle webwinkels zijn even betrouwbaar.

Nog nooit kreeg de overheid zoveel klachten over malafide webshops, schrijft De Tijd.

We hebben er dus alle belang bij om veilige online aankopen te doen en ons geld niet kwijt te zijn.

Check! Check! Check!

Hoe weet je nu of je te maken hebt met een betrouwbare webshop?

  • Ga eerst en vooral na of de online winkel goed te contacteren is en check de identiteit van de verkoper. Het is alvast een positief teken als de (verplichte) contactgegevens zoals naam, geografisch adres, e-mailadres, telefoonnummer en ondernemingsnummer makkelijk te vinden zijn. Neem geen genoegen met enkel een contactformulier.
  • Ga bijvoorbeeld ook na wie de echte verkoper is als je wilt aankopen op een onlineplatform dat verschillende handelaren verenigt. Gaat het niet om een bedrijf maar wel om een privépersoon, dan heb je geen bedenktijd bij je aankoop. Dat is dus een valkuil.
  • En vind je nergens informatie over het bedrijf dat de website uitbaat, dan koop je er beter niet.

“Koop niet bij de eerste de beste webwinkel die je tegenkomt.”

Safety first

Ga altijd na of een website veilig is voordat je persoonsgegevens, wachtwoorden of het nummer van je kredietkaart deelt.

  • Een onbetrouwbare webshop wordt vaak ook door je webbrowser herkend. In het allerbeste geval krijg je een melding of wordt de toegang tot de website geweigerd.
  • Maar je kan het ook zelf checken in de navigatiebalk van je browser: Controleer of het icoon met het slotje voor de url staat, en of ‘https’ in de url vermeld staat (enkel ‘http’ volstaat niet). De ‘s’ staat voor ‘secure’: deze verbinding is dus beveiligd. Let wel: deze tip is niet helemaal waterdicht, want slimme malafide webshops slagen er in om via de url toch de indruk te wekken dat ze bonafide zijn. Ga vooral af op het slot-icoon, dan zit je altijd goed.

Gebruik je gezond verstand

  • Een betrouwbare en degelijke website is meestal verzorgd en overzichtelijk. Laat de alarmbel rinkelen als je veel spelfouten en vreemde zinsconstructies aantreft. Dit kan wijzen op vertaling door een vertaalrobot of overname van teksten van andere websites.

“Een online kledingwinkel met de domeinnaam ‘nooitmeerkaal.be’ moet je wantrouwen.”

  • Ook wanneer je in de webshop overspoeld wordt door advertenties, pop-upvensters en reclame, of wanneer de url en het verkochte product niet overeenstemmen, zoals een online kledingwinkel met de domeinnaam ‘nooitmeerkaal.be’, dan moet je argwanend zijn.
  • Je moet zeker ook de wenkbrauwen fronsen en niet kopen als de prijzen (voor merkproducten) verleidelijk laag zijn, of als er monsterkortingen op àlle producten gegeven worden. Onrealistisch lage prijzen zijn meestal te mooi om waar te zijn, hoe graag je het ook wilt geloven.

“Onrealistisch lage prijzen zijn meestal te mooi om waar te zijn.”

Help, ik ben opgelicht!

Als je je aankoop nooit hebt ontvangen, of je kreeg knalrode laarzen in plaats van witte sportschoenen of een nepproduct, dan is het belangrijk dat je meteen actie onderneemt:

  • Neem eerst en vooral contact op met de verkoper, meld het probleem en dring aan om het product snel te leveren – zorg dat je altijd schriftelijk bewijs hebt van je klacht(en).
  • Volgt er geen reactie, signaleer de malafide webwinkel dan altijd bij het meldpunt voor internetfraude van de federale overheid (wie denkt slachtoffer te zijn van consumentenbedrog kan voor algemene informatie ook op de website van de federale overheid terecht). Je krijgt er advies op maat hoe je je rechten kan afdwingen of je wordt gericht doorverwezen naar de dienst die je verder kan helpen. Indien nodig wordt er ook een onderzoek ingesteld.

“Doe altijd melding bij de federale overheid als je denkt slachtoffer te zijn van consumentenbedrog.”

Zie ik mijn geld ooit terug?

De kans dat je je geld terugkrijgt na een (verkeerd gelopen) aankoop bij een nep-webshop, is klein. Lees vooraf altijd de algemene voorwaarden en de retourprocedure. Daar zitten vaak de addertjes onder het gras. Zijn deze procedures niet op de website vermeld of krijg je niet de wettelijke bedenktijd van 14 dagen, dan zijn ook dat signalen om het zaakje niet te vertrouwen.

“De kans dat je je geld terugkrijgt na een (verkeerd gelopen) aankoop bij een nep-webshop, is klein.”

Omdat het om fraude gaat, kan je via een ‘chargeback-procedure’ bij je bank of andere uitgever van je kredietkaart, een poging doen om je geld alsnog terug te krijgen. Al zijn de banken niet wettelijk verplicht om hierin tussen te komen.

Een alerte (online) koper is er twee waard: bijkomende tips

Het is als consument slim om altijd alert te zijn, en vooral ook als je online aankopen doet. Volg onder meer de Facebookpagina ‘Pasoplichting’ van de federale overheid om geïnformeerd te blijven. Koop niet bij de eerste de beste webwinkel die je tegenkomt en ga als alerte consument ook met mijn bijkomende tips aan de slag:

  • Zoek en lees recensies over de webwinkel. Een webshop met weinig of geen recensies vertrouw je best niet.
  • Tik in Google de naam van de webwinkel in, gevolgd door ‘fraude’, ‘misbruik’, ‘bedrog’. Al snel wordt duidelijk of hij te vertrouwen is of niet.
  • Ga na of de webwinkel een betrouwbaar kwaliteitslabel heeft. In België is dat vaak ‘BeCommerce’.
  • Check of je garantie en (de wettelijke) bedenktijd krijgt.
  • Worden er verschillende manieren om te betalen aangeboden, of kan het enkel met de kredietkaart? Enkel de tweede optie moet je wantrouwen.
  • Bewaak dat je bij een online aankoop een overzicht van je betaling en bestelling krijgt. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de verkoper.
  • Controleer na aankoop geregeld je bankrekeninguittreksels op verdachte transacties.
  • Nog altijd niet 100 % zeker of de website betrouwbaar is? Check dan ook de lijst met url’s van handelaren die als malafide bekend staan bij de federale politie. Wie weet vind je de nepwinkel daar terug. Er niet kopen en een betrouwbare webshop opzoeken, is dan de boodschap!

(Zonder moeite) nog meer geld besparen? Schrijf je NU in voor de gratis budgettips van expert Sara Van Wesenbeeck

Mag je portemonnee best wat verdikken?

Schrijf dan NU in voor degratis budgettips via Whatsapp van budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.

Zo word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!

NIEUW: ‘Hack je budget’, 365 tips om meer uit je geld te halen

Hack je budget van budgetexperte en coach Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.be

365 tips om meer  uit je geld te halen. Die vind je in het gloednieuwe boek ‘Hack je budget’ van (bespaar)expert en coach Sara Van Wesenbeeck.

Wil je meer geld overhouden op het einde van de maand, zonder in te boeten op comfort en plezier? Dan is ‘Hack je budget’ het boek voor jou!

“Elke dag dat je niets doet, ben je geld aan het verliezen” – Budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.

Met de hacks in dit boek:

  • Haal je meer uit je geld
  • Kun je eindelijk weer sparen
  • Word je financieel fit
  • én krijg je ook rust in je hoofd. Want dat is één van de prettige bijwerkingen als je grip op je geldzaken hebt!

Elke dag een beetje rijker, ook in crisistijd? Dit winstgevende boek zet je meteen op weg!

Bestel hier een gesigneerd exemplaar van ‘Hack je budget’, 365 tips om meer uit je geld te halen.

(c) Afbeelding: Unsplash