Grip op je persoonlijke administratie in 5 stappen

Krijg grip op je persoonlijke administratie in 5 eenvoudige stappen

Grip op je persoonlijke administratie - tips van organizing coach Sara Van Wesenbeeck - Barking Dogs

Wist je dat de Belgen elk jaar maar liefst twee volle werkweken besteden aan het verwerken van hun administratie? En dat de Belgen samen elk jaar 160 miljoen euro verliezen met het betalen van boetes voor achterstallige betalingen? (dat blijkt uit de resultaten van een studie uit 2017 van Doccle, een digitale brievenbus).

En jij? Verlies je ook veel tijd aan het verwerken van je administratie?

  • Worstel jij ook elke dag met je papierwerk?
  • Ben je vaak op zoek naar documenten die je dringend nodig hebt?
  • Wil je geen geld meer verliezen met het te laat betalen van je rekeningen?
  • Wil je liefst zo weinig mogelijk tijd aan je administratie besteden?

Ga dan zeker aan de slag met mijn tips om (weer) grip te krijgen op je persoonlijke administratie! In geen tijd heb je al je (papieren) eenden weer op een rij.

Krijg grip op je persoonlijke administratie in 5 eenvoudige stappen

Gelukkig hoef je geen administratief talent te zijn om je (papieren) zaken op orde te hebben! In 5 eenvoudige stappen krijg je je persoonlijke administratie weer georganiseerd en houd je ze bij:

STAP 1: Verdeel de taken

Beslis wie de administratie in het gezin bijhoudt. Zorg wel dat de andere partner goed gebriefd is zodat die te allen tijde bij is en het kan overnemen.

STAP 2: Plan het in

Leg een moment vast waarop je de betalingen doet en je administratie ordent. Je doet dit bij voorkeur één keer per week. Leg dit moment vast in je agenda en maak goede afspraken zodat je tijdens het administreren niet gestoord wordt. Zo hoef je er niet meer tijd dan nodig aan te besteden en zul je geen enkele rekening vergeten te betalen.

STAP 3: Zet een administratieplek op

Creëer een vaste administratieplek in huis: een bureau of tafel waar je al je administratiespullen bij de hand hebt, zoals laptop, nietjesmachine, paperclips, postzegels en papier.

STAP 4: Verwerk je post systematisch

Zet daarna een systeem op voor het verwerken van de post:

  • Neem elke dag de post door – dat kost je niet meer dan 5 minuten.
  • Sorteer de post meteen en leg alle te betalen rekeningen in een apart ‘te betalen’-bakje. Voorzie ook enkele andere bakjes waar je onbehandelde post in terecht kan, zoals bijvoorbeeld een ‘wachten op’-bakje, een ‘te lezen’-bakje, een ‘te archiveren’-bakje.
  • Maak het ‘te betalen’-bakje (en alle andere bakjes) één keer per week leeg tijdens je vast administratiemoment.

STAP 5: Zet een archiefsysteem op

Zet een overzichtelijk en eenvoudig archiefsysteem op, waarin je alle nuttige documenten die je wilt bijhouden, kwijt kunt of meteen kunt terugvinden (zoals garantiebewijzen van toestellen die je hebt aangekocht, je loonstaten, verzekeringspolissen, je diploma’s en noem maar op).

Er zijn daarvoor twee eenvoudige stelregels:

  • Gebruik de KISS-regel, ‘Keep It Simple and Stupid’: zorg dat iedereen makkelijk kan begrijpen hoe je archiefsysteem werkt. Zo vindt het hele gezin er makkelijk alle documenten in terug en kan het indien nodig door je partner worden overgenomen.
  • Zorg dat je alle documenten binnen de 30 seconden kunt terugvinden. Label al je archiefmappen en doe het zo gedetailleerd mogelijk. Zo vind je altijd al je documenten meteen terug.

Meer nuttige en eenvoudige organizing-tips

'Rust in je huis en je hoofd' - boek van life & business coach, professional organizer, bemiddelaar, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck

  • Lees het artikel met de tips en adviezen van life & business coach, professional organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck in Vitaya Magazine.
  • Lees ook het vierde boek van Sara Van Wesenbeeck, ‘Rust in je huis en je hoofd’: Aan de hand van nuttige inzichten, beproefde recepten en slimme tips leert Sara Van Wesenbeeck je de tastbare buitenwereld aan te pakken om zo in je hoofd orde op zaken te stellen. Het resultaat? Meer rust en overzicht in je huis, je gezin, je leven, je werk én je hoofd!

‘Rust in je huis en je hoofd’ is uitgegeven bij Lannoo en wordt naar aanleiding van de tweede druk tijdelijk verkocht voor 10 euro (in plaats van 19,99 euro). Bestel nu een door Sara Van Wesenbeeck gesigneerd exemplaar.

Sara Van Wesenbeeck schreef ook:

Organiseer je persoonlijke administratie samen met organizing expert Sara Van Wesenbeeck

Eindelijk je persoonlijke organisatie op punt krijgen? Een systeem op maat aangereikt krijgen waardoor jij er niet veel tijd meer aan hoeft te besteden?

Pak het aan samen met organizing expert, life & business coach Sara Van Wesenbeeck:

Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

We bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek,Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Shutterstock – ImageFlow
(Deze blogpost van organizing expert Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 5 oktober 2015)