Geef je pechdag een happy (w)ending: 9 tips voor meer geluk en succes

Vanochtend de wekker niet gehoord? Met het verkeerde been uit bed gestapt? Een kop koffie op je nette pak gemorst? Je trein gemist? Dit moet vrijdag de 13de of je pechdag zijn!

Bad hair day ‘pur sang’

Iedereen heeft weleens een slechte dag. Vaak begint het heel onschuldig: je hebt je overslapen. Daarna sta je urenlang in de file op weg naar het werk. En alsof dat nog niet volstaat, ben je ook je afspraak met je klant vergeten.

Dan gaat het van kwaad naar erger en volgt ook je gedrag een negatieve spiraal: je bent gefrustreerd, je maakt je kwaad op anderen, je mist kansen, alles draait in de soep en je krijgt niets meer gedaan.

Dit is een ‘bad hair day’ pur sang!

9 tips die je pechdag een ‘happy (w)ending’ geven

Gelukkig kun je jezelf uit de negatieve spiraal halen, kun je ‘Murphy’ schaakmat zetten en het tij keren.

Met deze ‘gelukstips’ behoren pechdagen voortaan tot het verleden!

1. Stap met het goede been uit bed

De eerste stap van een geslaagde dag begint bij een goede voorbereiding: ga op tijd naar bed, leg je kleren op voorhand klaar, dek de ontbijttafel, ruim je huis op, plan je dag en zet de wekker een kwartier vroeger. Sta rustig op en geniet van je me-time. Zo ben jij helemaal klaar voor een nieuwe opgewekte en ontspannen dag.

2. Focus niet op de datum

Is het vandaag vrijdag de 13de? Of hangt er een pechdag in de lucht? Laat het niet aan je hart komen! Het is gewoon een dag als alle andere, met beslist heel wat mooie vooruitzichten.

3. Niet piekeren

Denk niet te veel aan alle dingen die vandaag zoal fout kunnen lopen, want ook je gedrag zal dan in een negatieve spiraal terechtkomen. Relativeren, loslaten en accepteren zijn dé sleutelwoorden om er een geslaagde dag van te maken.

4. Daag jezelf uit

Als je een slechte dag hebt en alles lijkt tegen te zitten, dan heb je twee opties: ofwel berust je in je ‘lot’, ofwel onderneem je actie om het schip van koers te veranderen.

Uit onderzoek leren we dat mensen die geloven dat je controle hebt over je eigen leven, dat je je lot in eigen handen kunt nemen en dat je zélf de keuze hebt om een (negatieve) situatie te veranderen – ook wel ‘interne beheersingsoriëntatie‘ of ‘internal locus of control’ genoemd -, dat deze mensen gelukkiger zijn, minder stress hebben en minder zwartkijken.

Dus, waar wacht je nog op: daag jezelf uit! Ga op zoek naar een nieuw doel dat je uit je comfortzone haalt, maar waarvan je zeker weet dat je doel toch haalbaar is. Je hebt nu iets om naar uit te kijken. Deze uitdaging verlegt je focus naar iets nieuws. Dat nieuwe doel geeft energie en voor je het goed en wel beseft, ben je weg uit de negatieve spiraal.

5. Doe geen 10 (of 13) dingen tegelijk

Met multitasken werkt je ‘ongeluk’ als het ware in de hand. Wie van alles en nog wat tegelijk doet, verspilt veel tijd en energie en werkt maar op de helft van zijn kunnen. Op vrijdag de 13de of op een pechdag kan dat nog meer ‘onheil’ veroorzaken.

De oplossing? Doe één ding per keer en werk het af voor je met het volgende begint. Dat helpt om je dag met succeservaringen te vullen.

6. Stel prioriteiten

Laad je agenda niet te vol. Werk eerst het belangrijkste af. Zo voorkom je dat je alles in het honderd loopt en krijg je alles volgens plan afgewerkt. Een echte opkikker!

7. Fake it till you make it

Haal je ‘gorilla-looks’ boven en krik je zelfvertrouwen op. Recht je rug en schouders, kijk voor je, neem veel ruimte in en stap met kordate pas door het leven. Maak jezelf letterlijk groot.

Door zelfvertrouwen uit te stralen (zelfs al voel je je vanbinnen anders), zul je ook meer zelfvertrouwen krijgen. ‘Fake it’, doe alsof het goed met je gaat en je zult je na een tijdje ook zo voelen.

8. Houd een succesboekje bij

Het is des mensen om zich eerst op het negatieve te richten, vooral ook op pechdagen. Door te focussen op het negatieve word je belemmerd en kun je niet lekker door gaan. De twijfel slaat toe, je motivatie daalt en voor je het weet, draai je in cirkels en is er helemaal geen sprake meer van flow en doorgaan.

Met het ‘succesboekje’ kun je daar op een heel eenvoudige manier verandering in brengen.

Zo ga je te werk:

  • Noteer voortaan al je successen: de doelen en tussendoelen die je gehaald hebt, je verwezenlijkingen, wat je voor iemand betekend hebt, complimenten die je gekregen hebt en ga zo maar door.
  • Wees in het begin tevreden met een of twee successen per dag. Na een tijdje zal je succesboekje vol geraken.
  • Neem je succesboekje geregeld door en geniet van kracht die van jouw lijst met successen uitgaat. Trek je eraan op als het een keer wat minder vlot, op je pechdag bijvoorbeeld.

Het succesboekje heeft nog een andere aangename ‘bijwerking’: eens je boekje voller geraakt, zul je veel minder pechdagen meemaken, want je hebt geleerd om ‘je andere bril’ op te zetten.

9. Vind geluk in een potlood

Tijdens je pechdag blijven lachen, is niet makkelijk, maar het loont. De expressie op je gezicht is immers niet enkel een uitdrukking van een emotie, maar het bepaalt ook je emotie. Dat had Charles Darwin al in de 19de eeuw ontdekt.

Je kunt je stemming meteen veranderen aan de hand van deze eenvoudige ‘truc’:

  • Neem een potlood en klem het tussen je tanden. Dit tovert automatisch een lach op je gezicht, want het potlood forceert de lachspieren naast je mond en in je wang.
  • Houd die ‘lach’ even vol – minstens 15 tot 30 seconden. Nu denken je hersenen dat je iets leuks gaat doen en beginnen ze endorfines of ‘geluksstofjes’ aan te maken. Die dragen er toe bij dat je je bijna onmiddellijk gelukkig(er) gaat voelen, zelfs al was je er zonet niet voor in de stemming.

Om écht effect te hebben moet je regelmatig (glim)lachen. Zet bijvoorbeeld de wekker van je smartphone en ‘oefen’ je glimlach geregeld tijdens je (pech)dag.

Begin je lachspieren alvast te oefenen met dit filmpje van Michael Molesly, de Britse tv-presentator en journalist die de proef op de som nam. Hij trok naar Edinburgh, waar volgens studies de meest ongelukkige mensen van Groot-Brittannië wonen:

Lachen heeft nog een aantal andere aangename bijwerkingen:

  • Lachen verlaagt de bloeddruk
  • Lachen vergroot je immuniteit
  • Lachen maakt je aantrekkelijker
  • Lachen neemt de stress weg

Haal het potlood dus maar snel boven en lach tot je pechdag een happy (w)ending krijgt!

Meer happy days en succes in je leven en werk? Laat je coachen!

Maak van dit jaar je beste ooit! Laat je coachen door een ervaren personal coach van Barking Dogs en krijg meer gedaan, realiseer al je doelen, leef en werk met minder stress en meer tijd voor datgene wat er echt toe doet.

Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Life & business coach, erkend mediator, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.beOver de auteur: Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek, Rust in je huis en je hoofd en Hack je budget en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Shutterstock – Gts
(Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 13 maart 2015 en op 13 oktober 2017 aangevuld met nog meer nuttige tips voor meer geluk en succes.)