12 goede gewoontes voor meer veerkracht

Het leven loopt niet altijd van een leien dakje en in de ratrace van elke dag komt er veel op je af. Dat kan soms veel van je vragen. Daarbovenop wordt ons dagelijks leven nu ook door covid-19 bepaald en dat heeft ook een enorme impact op ons mentaal welzijn.

Met veerkracht als ‘medicijn’ ben je beter gewapend in moeilijke periodes en tegen stress. Die boodschap staat ook centraal in de ‘Week van de geestelijke gezondheid’ die van 1 tot 10 oktober loopt. Het thema van dit jaar is ‘Samen veerkrachtig’.

En er is goed nieuws: iedereen bezit veerkracht én je kunt het ook trainen.

12 goede gewoontes voor meer mentale veerkracht in je leven en werk

Met deze 12 goede gewoontes (die je ook in de krant Deze Week kunt lezen) vind je het elan om na een tegenslag makkelijker op te veren en sta je sterker als het wat moeilijker gaat en bij stress.

1. Zorg goed voor jezelf

Een gezond lichaam is een stevige basis voor meer veerkracht. Je bent minder kwetsbaar en de kans is groter dat je beter kunt omgaan met tegenslagen, stress en verandering.

Dus: Leef gezond, eet gezond, beperk het gebruik van alcohol en vermijd roken. Ontspan jezelf, beweeg regelmatig en slaap genoeg. Doe wat je graag doet. En maak er goede gewoontes van.

2. Blijf optimistisch

In moeilijke situaties zul je altijd te maken krijgen met pijn, verdriet en frustraties. Daar is geen ontkomen aan, maar de kunst bestaat erin om niet toe te geven aan negatieve gedachten. Tracht ook bij tegenslag je roze bril op te zetten, hoe moeilijk dat ook is.

Kijk naar wat er wél lukt of wat je wél hebt, in plaats van te focussen op wat niet lukt of ontbreekt. Geef jezelf niet automatisch de schuld voor alles wat fout loopt. Met een positieve ingesteldheid, ben je sneller weer in staat om met negatieve invloeden van buitenaf om te gaan.

3. Geloof in jezelf

Veerkrachtige mensen geloven in zichzelf en in hun kunnen. Behoud het geloof in jezelf, ook als je zelfvertrouwen wankelt, en durf op jezelf te vertrouwen dat het uiteindelijk wel weer goed komt. Twijfel niet aan jezelf. Zelfvertrouwen laat je toe om moeilijkheden makkelijker het hoofd te kunnen bieden.

4. Zoek de kansen in je tegenslagen

Stap niet over je problemen heen, maar ga op zoek naar de kansen die een tegenslag jou biedt. Moeilijkheden kunnen je flink raken en dat brengt heel wat negatieve emoties met zich mee.

Een veerkrachtig persoon laat die negatieve emoties toe, maar is daarnaast evengoed dankbaar omdat hij in tegenslagen kansen ziet om te groeien en te evolueren. Ook dit is een nuttige ‘goede gewoonte’ en een hefboom om je veerkracht te doen toenemen.

5. Stel (de juiste) vragen

Stel jij vragen die je nog meer de dieperik in trekken, of stel je vragen die proactief en oplossingsgericht zijn?

  • Vraag jezelf dus niet af: ‘Waarom moet mij dit overkomen? Of ‘Wat heb ik verkeerd gedaan?’, want dan krijg je enkel negatieve antwoorden.
  • Maar vraag wel: ‘Wat kan ik nu doen om mijn leven weer op de rails te krijgen?’ ‘Hoe kan ik hieruit leren?’ ‘Hoe kan ik weer rust in mijn hoofd vinden?’

Stel jezelf de juiste vragen en je veerkracht zal toenemen!

6. Onderneem actie

Veerkrachtige mensen trachten een probleem op te lossen in plaats van zichzelf erdoor te laten verlammen. Wat kun je doen om je situatie te verbeteren? Ga op zoek naar het antwoord en vat de koe bij de horens. Zie het als een kans en bekijk wat een tegenslag of probleem het je aan mogelijkheden brengt.

7. Samen sta je sterk

Zorg voor elkaar = zorg voor veerkracht’, dat is dit jaar het centrale thema van ‘De Week van de geestelijke gezondheid’. Samen sta je sterk:

  • Investeer in goede relaties, maak vrienden. Dat maakt je gelukkiger en je vergroot je netwerk. Daar kun je dan op terugvallen als je het nodig hebt.
  • Vraag hulp en aanvaard hulp. Dat voelt goed en geeft je een andere en verruimende kijk op je problemen.

8. Kijk verder dan je eigen problemen

Help anderen, doe vrijwilligerswerk… Door iets voor anderen te kunnen betekenen, ben je zinvol bezig. Je voelt je gelukkiger en het helpt om je eigen problemen te kunnen relativeren en ze in je hoofd tot normale proporties te herleiden.

9. Zoek een uitlaatklep

Waar kun je je emoties kwijt, waar kun je je afreageren of stoom aflaten? Misschien werkt een dagboek wel voor jou, of dansen of tekenen of schilderen?

10. Beloon jezelf

Geef jezelf een schouderklopje als iets vlot loopt of als je iets hebt verwezenlijkt of als je weer een doel hebt bereikt. Beloon jezelf met een compliment als waardering voor jezelf en voor je verwezenlijkingen. Kijk terug op je dag en geef jezelf een schouderklopje voor alles waarvoor je jezelf kunt feliciteren, gerealiseerd hebt. Dat helpt om niet te blijven hangen in de negatieve gedachtespiraal.

11. Durf los te laten

Bij moeilijkheden zijn er altijd dingen die je niet kunt veranderen. Je dosis veerkracht is beperkt. Dus waarom zou je nog langer energie en tijd stoppen in zaken die je toch niet onder controle hebt? Aanvaard dat je nu eenmaal niet alles kunt controleren. Durf los te laten wat mogelijk is en houd zo een aardige rek in je mentale weerstand.

12. Vergeet je gevoel voor humor niet

Humor geeft je de kans om bij moeilijkheden of tegenslag de glimlach te bewaren. Het is altijd een goede manier om met lastige situaties om te gaan en ze om te buigen naar iets positiefs. Met humor negeer je het probleem niet, maar het opent je ogen en leert je inzien dat ook een positievere kijk op het probleem mogelijk is.

Train je veerkracht met de personal coaching van Barking Dogs

Iedereen bezit veerkracht, maar meer veerkracht komt er niet van de ene op de andere dag. De ervaren coaches van Barking Dogs, waaronder Sara Van Wesenbeeck, coachen je met kennis van zaken bij het versterken en trainen van je veerkracht. Zo ben jij beter gewapend tegen drukte en stress, én tegen de ‘uitdagingen’ die de coronapandemie met zich meebrengt, thuis en op je werkplek.

Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

We bijten niet!

 

Over de auteur: Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
Deze blogpost van Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 5 oktober 2017.
 (c) Foto: Unsplash