Heb je een conflict? Zo los je het op

Ben jij het altijd eens met anderen? Beslist niet. Uit ervaring weet je dat een meningsverschil kan ontaarden in een ruzie of conflict, met alle negatieve gevoelens en gevolgen van dien.

Maar een opgelost conflict:

  • haalt ook de druk weer van je schouders
  • vermindert stress
  • en kan zelfs je relaties met anderen versterken.

21 september is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale dag van de vrede. Die dag worden alle volken en individuen uitgenodigd om de vijandelijkheden voor een dag te stoppen en de wapens neer te leggen.

Conflict? Zo los je het op

Overal waar mensen samenleven en samen werken, krijg je te maken met conflicten. Ook in je eigen leven.

Zit je met een conflict, in je privéleven of op het werk? Klaar je conflict met deze 10 vredelievende tips (die je deze week ook in de krant Deze Week vindt).

1. Kaart het zo snel mogelijk aan

Een oplossing komt er niet vanzelf. Laat het niet sluimeren of escaleren, maar vertel de andere partij zo snel mogelijk wat er aan de hand is en hoe je je daarbij voelt. Dat is niet makkelijk, want de meeste mensen gaan conflicten liever uit de weg. Denk echter niet te snel dat de ander slecht zal reageren.

Kaart het aan, anders krijgt de ander de kans niet om (samen met jou) een oplossing te zoeken.

2. Omschrijf het probleem

Omschrijf duidelijk waar het om gaat. Waarom voel je je ongelukkig? Wat veroorzaakt de druk op je schouders? Maak de oefening eerst voor jezelf en bespreek het dan met de ander. Blijf in het gesprek bij de kern van het probleem. Bijkomende zaken pak je later aan.

3. Zoek de belangen

Door goed te luisteren en vragen te stellen, kun je ontdekken wat de ander belangrijk vindt. Uit de belangen van de partijen kunnen dan duurzame oplossingen groeien. Tracht je zoveel mogelijk in te leven in de situatie van de ander en zijn of haar standpunt beter te begrijpen. Dat helpt om naar elkaar toe te groeien.

4. Focus op wat je gemeenschappelijk hebt

Het gebeurt dat je blijft steken op één punt waarover je het maar niet eens kunt worden. Durf dat even opzij te schuiven en te focussen op de dingen die jullie binden. Welke zaken vind je allebei belangrijk? Eens je overeenstemming hebt over die zaken, is het makkelijker om daarna de moeilijkere punten aan te pakken.

5. Blijf rustig

Houd het hoofd koel tijdens het gesprek en tracht rustig te blijven wanneer de ander boos wordt. Met roepen bereik je niets. Formuleer je gedachten op een rustige manier.

6. Leg de schuld niet enkel bij de ander

In een conflict zijn altijd (minstens) twee partijen en heeft het verhaal meerder kanten. Houd dat in gedachten en sta ook open voor de feedback van de ander. Het kan je ogen openen en een ander licht op het conflict werpen.

7. Praat met jouw woorden

Praat voor jezelf, niet voor de ander. Vertel hoe jij de dingen hebt ervaren. Dat zal op zich al een hele uitdaging zijn. Spreek ook in de ik-vorm.

8. Gebruik positieve woorden

Benoem het conflict niet als een ‘probleem’, maar zie het als een uitdaging of een mooie gelegenheid om stappen vooruit te zetten. Positieve taal helpt om conflicten zelfverzekerd, creatief en positief aan te pakken.

9. Toon respect

Laat ook in een conflictsituatie blijken dat je de ander waardevol vindt: let op je woorden, blijf beleefd, begin niet te schelden of de ander van alles en nog wat te verwijten. Enkel met respect kan er sprake zijn van een gelijkwaardige verhouding tussen de partijen en kun je sneller tot een vergelijk komen én kun je nadien met de ander nog door één deur.

10. Vraag hulp van bemiddelaar

Zit je conflict vast en geraak je er zelf niet uit? Vraag dan een onpartijdige en neutrale buitenstaander, een (erkend) bemiddelaar, om het gesprek tussen de partijen weer op gang te brengen. De bemiddelaar tracht de communicatie tussen de partijen weer op gang te brengen. Onder begeleiding van de bemiddelaar ga je op zoek naar oplossingen voor je conflict waar alle betrokkenen achter staan. Dat levert in het conflict geen winnaars of verliezers op, maar wel een winwin-situatie waar iedereen zich goed bij voelt.

Los je conflicten op met Barking Dogs mediation

Neem de oplossing van je conflict in eigen handen en kies voor conflictbemiddeling. Onder begeleiding van een bemiddelaar, een onpartijdige en neutrale derde, ga je op zoek naar een goede oplossing voor je conflict waar jij en de andere partij achter kunnen staan. Op die manier kun je onder meer ook een lange (en dure) gerechtelijke procedure.

Barkings Dogs en onze erkende bemiddelaars, waaronder Sara Van Wesenbeeck:

  • faciliteren je bij het vinden van duurzame oplossingen voor al je conflicten
  • geven ondersteuning bij preventieve acties en bij conflictmanagement

Op de werkvloer, in een zakelijke of privécontext.

Barking Dogs biedt ook:

Contacteer Barking Dogs

Neem gerust contact met ons op. Een eerste kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is erkend bemiddelaar, personal coach, expert in life- en budgetmanagement, organizing expert, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, spitsuurvrouwen, artsen, schooldirecteurs, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van 5 bestsellers, waaronder Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd. Sara is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Illustratie: Shutterstock – Pan JJ