Laat je pyjama in de kast! 9 tips voor prettig en productief thuiswerken

Beluister hier ook de slimme tips voor prettig en efficiënt thuiswerken

van life & business coach en professional organizer Sara Van Wesenbeeck

(n.a.l.v. de allereerste ‘nationale thuiswerkdag’ op 28 oktober 2010)

OP JOE FM, RADIO NOSTALGIE EN RADIO 2

en op de Nederlandse BNR Nieuwsradio.

Thuiswerken zit in de lift

Thuiswerken zit in België en Nederland in de lift. Thuiswerken heeft heel wat voordelen, zoals een betere werkverdeling voor de werknemers, verhoogde efficiëntie en productiviteit, een betere worklife-balans, betere spreiding van het woon-werkverkeer en minder CO2-uitstoot.

Vooral in Nederland is thuiswerken populair. Dat blijkt onder meer uit het recente (2012) onderzoek van het CBS, het Centraal Bureau voor Statistiek in Nederland.

In België is er wel nog wat werk aan de winkel. Heel wat initiatieven moeten het thuiswerken aanmoedigen. Zo vindt sinds 2010 elk najaar in België ‘De nationale thuiswerkdag’ plaats, een initiatief om de voordelen van flexibel werken in de verf te zetten. Maar ook tijdens het jaar geven steeds meer bedrijven hun medewerkers de gelegenheid om een of meerdere dagen van thuis uit te werken.

Ga aan de slag met mijn nuttige tips om prettig en efficiënt thuis te werken en van je thuiswerkdag op alle vlakken een succes te maken.

En… laat je pyjama in de kast!

9 tips voor prettig en productief thuiswerken

TIP 1 – Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk

Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudtaken, of met een bezoek aan de dokter, of met een boodschap…

Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders gaat je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd.

TIP 2 – Maak een goede planning en volg een strak werkschema

Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen controle…

Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo vermijd je dat je (systematisch) overuren gaat maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.

TIP 3 – Laat je pyjama in de kast

Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuiswerkt, laat zijn pyjama in de kast…

TIP 4 – Creëer een prettige werkplek

Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis.

Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een goed bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting…

TIP 5 – Houd alle bureauspullen binnen handbereik

Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies en afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.

TIP 6 – Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten

Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over:

  • Je werktijden: Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
  • Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?

Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.

TIP 7 – Maak goede afspraken met je familie en vrienden

De verleiding is groot voor familie en vrienden om even bij jou binnen te springen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms-en.

TIP 8 – Houd je aan de routine van op kantoor

Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken…

TIP 9 – Geniet!

Geniet op je thuiswerkdag van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan!

Op zoek naar meer nuttige tips voor het slimmer organiseren van je tijd, je leven en werk?

Lees ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’ (uitgegeven bij Lannoo) van life & business coach Sara Van Wesenbeeck. Het boek is te koop in Vlaanderen en Nederland en staat boordevol nuttige en haalbare tips om de ratrace van elke dag het hoofd te bieden.

 

Met Barking Dogs op weg naar een leven met minder stress

Ben je in je werkomgeving op zoek naar het realiseren van groei en verandering? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?

Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda?

Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je work-lifebalans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?

Dan ben je bij Barking Dogs en life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! We coachen je met plezier – en met kennis van zaken – bij het bereiken van al je nieuwe doelen.

Contacteer Barking Dogs hier. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Over de auteur: Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.