16 (organizing)tips voor rust in je huis, én in je hoofd

Pak de tastbare buitenwereld aan om in je hoofd orde op zaken te stellen en rust te vinden. Het is de rode draad in mijn boek ‘Rust in je huis en je hoofd’.

In de snelle, onzekere en complexe VUCA-wereld is de zoektocht naar ‘rust in je hoofd’ actueler en belangrijker dan ooit.

Sara Van Wesenbeeck, Life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en auteur van 'Rust in je huis en je hoofd'Wanorde in je huis, kantoor, spullen, tijd, computer en taken creëert rommel in je hoofd. Er is dat constante ‘gezoem’ van de losse eindjes die zich blijven vermeerderen en van de malende gedachten waar je enkel nog meer stress van krijgt.

Door structuur aan te brengen, door je tijd, jezelf, je spullen en papierwerk, je werk en je gezin te organiseren, krijg je weer overzicht en grip, ademruimte en veerkracht én rust in je hoofd.

In je brein is er eindelijk weer ruimte voor heldere en gezonde gedachten, voor frisse ideeën en goede keuzes en voor creativiteit.

16 slimme organizingtips voor rust in je huis

Zullen we maar beter meteen aan de slag gaan?

Met deze opruim- en organizingtips krijg en houd je je huis georganiseerd én creëer je meteen ook rust in je hoofd.

1.Denk eerst na over de ‘waarden van je huis’: wil je dat het comfortabel en uitnodigend is, of mooi en heel strak, of warm en gezellig, of met focus op het gezin, of minimalistisch en praktisch. In functie van deze waarden ga je je huis en spullen organiseren.

2. ‘Alien’ in je huis. Trek je jas aan en loop even een blokje om. Stap je huis binnen en bekijk het door de ogen van een buitenstaander. Dit leert je heel wat over je aanpak en organisatie. Wat zie je? Is het rommelig of overzichtelijk? Kun je een systeem zien in de chaos? Noteer alles. Je zult veel zien waarmee je aan de slag kunt op weg naar een opgeruimde omgeving en minder wanorde en stress.

3. Zet jezelf op spullendieet. Haal eenvoudigweg niet te veel spullen in huis. Wees je ervan bewust dat spullen niet alleen geld, maar ook veel tijd kosten, want je moet ze een plaats geven, afstoffen, herstellen, wegbrengen naar het containerpark…

4. Voor elk ding dat je koopt, doe je er twee weg. Minder is meer!

5. Geef al je spullen een vaste plaats… Kies voor de meest logische plaats, daar waar je ze meestal gebruikt. Onder geen beding mag je spullen de kans geven om te blijven waar ze toevallig ‘geland’ zijn.

6. … en breng spullen altijd meteen terug naar de vaste plaats die je ze hebt toegewezen. Maak er een goede gewoonte van. Je wint er een pak tijd mee en spullen zullen niet langer overal in huis rondslingeren.

7. Begin klein, kleiner, kleinst. Waar en hoe begin je met organiseren? Om op het gebied van organiseren grote successen en veel voldoening te halen, begin je klein. Moeite met het bepalen van een plek die je met succes kunt organiseren? Gebruik een WC-rolletje:

  • Richt het op de plaats die je wil organiseren.
  • Kijk erdoor.
  • Het gebied dat je door het rolletje ziet, pak je eerst aan en werk je volledig af.

8. Begin op de plaatsen in je huis die je het meest storen. Begin daar waar je het vaakst komt. Daar stoort de wanorde je het meest, want je wordt er elke dag (meermaals) mee geconfronteerd. Neem de ‘slecht-gevoel’-plekken weg uit je huis en je vindt meteen rust in je hoofd.

9. Begin met organiseren en opruimen in je slaapkamer. Als je je slaapkamer als eerste hebt aangepakt, kun je er ’s nachts volledig tot rust kunt komen. Een gezonde slaap is essentieel voor een geslaagde dag. Om een rustgevend uitzicht in je slaapkamer te creëren, onttrek je best zo veel mogelijk spullen aan het oog. Dat kan door ze in kasten met deuren te bewaren. Zorg ook voor verf en behang die rust brengen. En maak je bed op!

10. Gedachteloos wegdoen. Met de snelheid van een wervelwind rommel uit je huis verwijderen? Het kan! In elke ruimte van je huis liggen beslist spullen die je zonder er bij na te denken kunt wegdoen: bestofte en vergeten rommeltjes, oude kranten en tijdschriften, sokken met gaten, mokken en glazen met stukjes eraf, toestellen die niet meer te herstellen zijn, lege balpennen… Na deze makkelijke opruimactie kunnen de ruimtes in je huis in geen tijd weer ademen.

11. Verwijder uit elke kamer van je huis vijf of tien dingen. Een actie die je meteen een opgeruimd gevoel geeft.

12. Prop niet alles vol. Laat je kasten, planken, laden en opbergdozen ademen. Gun je spullen wat plaats, want er komt met de tijd immers altijd nog wat bij. En als een van je ruimtes te vol wordt, weet je dat het hoog tijd wordt om dingen weg te doen.

13. Label je dozen, mappen, planken… Zo vind je alles snel terug, weet je meteen waar het ligt en kennen anderen ook de plaats waar spullen thuishoren.

14. Doe een vluggertje. Organiseer elke dag een korte opruimronde door het huis, bijvoorbeeld ’s avonds voor het slapengaan. 10 minuten volstaan. Raap alles op wat verspreid ligt en breng alle spullen terug naar hun vaste plaats.

15. Verwijder spullen die je wil wegdoen meteen uit je huis. Er is een belangrijke stelregel: spullen waarvan je afscheid wil nemen, verwijder je meteen uit je huis.

16. Beloon jezelf. Vergeet niet te genieten van het resultaat van je opruimactie en van de herwonnen rust in je hoofd.

Duurzaam ontspullen, opruimen en organiseren met Barking Dogs

Heb je nood aan meer structuur in je leef- of werkomgeving, in je tijd, je routines? En wil je het duurzaam aanpakken, maar weet je niet hoe of waar te beginnen?

Dan biedt Barking Dogs een antwoord met:

  1. Home organizing, thuiscoaching
  2. Office organizing, personal coaching bij het organiseren en structureren van de werkomgeving

Zowel op je werkplek als in je thuisomgeving word je met kennis van zaken gecoacht door organizing expert Sara Van Wesenbeeck (of een van haar teamleden). Sara Van Wesenbeeck is:

  • een van de meest ervaren professional organizers en organizing coaches van de Lage Landen
  • auteur van verschillende organizing boeken waaronder ‘Rust in je huis en je hoofd’

Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet!

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Of een afspraak maken voor een coachingstraject?

Contacteer hier Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet.