Zo herstel je van ‘sociale jetlag’ na de kerstvakantie

Sociale jetlag - tips van life & business coach, personal organizer, auteur Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.be

Après-kerstvakantie blues

Vermoeidheid, concentratieproblemen, futloos… Wellicht heb jij vandaag, op de eerste werkdag na de kerstvakantie, ook last van wat men  ‘sociale jetlag’ noemt.

Nu de kerstboom het huis uit is en de kerstspullen weer opgeborgen zijn, eist het feesten, overvloedig eten en drinken, laat opblijven en lang uitslapen zijn tol. Je stapt terug in de dagelijkse routine en je hebt niet veel leuks om naar uit te kijken.

Kater die ‘sociale jetlag’ heet

Je zit na de kerstvakantie met een ‘kater’ en dat is balen. Maar je bent niet de enige die er vandaag last van heeft. Gelukkig maar.

Sociale jetlag wordt veroorzaakt door je biologische klok die ontregeld is. Dat heeft gevolgen voor je prestaties, je motivatie en concentratie.

Gelukkig zijn er remedies om die ‘kater’ snel achter je te laten. Probeer zo snel mogelijk weer in je oude ritme te komen, dat is dé sleutel tot succes.

Zo herstel je van ‘sociale jetlag’: 6+ slimme tips

  • Stel vandaag vooral haalbare doelen. Normaalgezien hou je de eerste dag na je vakantie vrij om je e-mails door te nemen. Als je dat vandaag al gerealiseerd hebt, zul je tevreden op je dag terugblikken.
  • Beweeg voldoende. Neem de trap in plaats van de lift, doe niet aan laptop-lunchen, maar kies voor een wandeling in het park, ga een rondje joggen met vrienden…
  • Let op je voeding. Vermijd ook cafeïne en alcohol.
  • Ga vanavond en de komende dagen op tijd naar bed. Ga bij jezelf na hoeveel uren slaap je echt nodig hebt en gun jezelf die uren slaap ook.
  • Zorg niet alleen voor voldoende uren slaap, maar ook voor een verkwikkende slaap. Enkele belangrijke tips:
    • Vermijd één uur voor je gaat slapen schermactiviteit. Dus geen mails lezen op je smartphone of ’s avonds thuis computerwerken.
    • Vertraag minstens een uur voor je gaat slapen je pas. Stippel een avondroutine op maat uit: neem een bad, lees een boek…
    • Ga elke dag op hetzelfde uur slapen en sta op hetzelfde uur op. Doe dit niet enkel tijdens weekdagen, maar ook in het weekend. Het is de enige manier om je slaap-waakritme te herstellen en ‘gezond’ te houden.
    • Sluit je werkdag niet af met losse eindjes af: stel op het eind van je werkdag een to-dolijst op. Zo zul je ook veel rustiger slapen en niet liggen piekeren.
  • Haal de stress uit je ochtend: leg ’s avonds je kleren klaar, dek de ontbijttafel op voorhand… Van een rustige ochtend pluk je de rest van je dag de vruchten: je hebt minder stress en krijgt meer gedaan.

Stuk voor stuk ‘goede gewoontes’ om niet alleen vandaag of deze week vol te houden, maar 365 dagen lang. Zo creëer je een leven met minder stress en meer fun.

Meer tips? Luister mee naar Nostalgie

Tips om sociale jetlag aan te pakken van life & business coach, personal organizer, auteur Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.beLife & business coach, personal organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck geeft meer tips om snel te herstellen van je sociale jetlag op Nostalgie.

Luister mee naar de tips van life coach Sara Van Wesenbeeck…

 

 

Maak van dit jaar je beste ooit. Realiseer het samen met Barking Dogs!

Je (goede) voornemens eindelijk écht waarmaken? Een oplossing vinden voor je tijdgebrek en stapels papier en rommel? Meer efficiëntie op je werkplek realiseren? Een betere work-life balans creëren?

Barking Dogs en life & business coach, erkend bemiddelaar, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck helpen je met plezier – én met snel en blijvend resultaat – verder, thuis en op je werkplek.

Pak je onafgewerkte zaken eindelijk aan. Zo wordt dit jaar zonder twijfel je beste jaar ooit!

Contacteer Barking Dogs

  • Bekijk hier wat Barking Dogs voor jou kan betekenen.
  • Contacteer Barking Dogs hier (een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis).

En: we bijten niet!

 

Life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck - barkingdogs.beOver de auteur: Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.