Je werkplek: ergonomisch en gezond

Geef RSI geen kans met deze checklist voor ergonomische en gezond werken - tips van personal coach Sara Van Wesenbeeck.

Vandaag is het internationale RSI-dag. RSI is de afkorting van Repetitive Strain Injury, de verzamelnaam voor allerlei klachten die veroorzaakt worden door herhaaldelijke overbelasting.

Veel en vaak aan de computer werken bijvoorbeeld, kan RSI-klachten zoals spier- en gewrichtsklachten aan de schouders, nek, armen, polsen en handen veroorzaken. Gelukkig zijn de RSI-klachten met een aantal kleine en eenvoudige aanpassingen aan je werkhouding en werkplek te verhelpen.

Ga aan de slag met deze nuttige checklist voor een ergonomische en gezonde werkplek.

Neem de juiste werkhouding aan

  • Pas je werktafel of bureau aan je lichaamslengte aan. Een bureau met verstelbare poten is daarbij ideaal. Een ergonomische bureautafel staat opgesteld op ellebooghoogte.
  • Zit recht voor je beeldscherm en steun tijdens het computeren met je armen op je bureautafel of op de armsteunen van je stoel, en houd je armen altijd in een hoek van 90°.
  • Voor de ideale stoelhoogte plaats je je voeten op de grond met je knieën in een hoek van 90°. Zet je voeten indien nodig op een voetensteun.
  • Gebruik een ergonomische bureaustoel die verstel- en draaibaar is, met regelbare armleuningen en een beweegbare rugwand en vering en antislip bekleding.
  • Zorg dat de bovenkant van je beeldscherm zich iets onder ooghoogte bevindt. De afstand tot het scherm bedraagt minimaal een armlengte.
  • Plaats je computermuis zo dicht mogelijk bij het toetsenbord. De hand waarmee je de muis bestuurt, ligt in een hoek van 90° op het werkblad. Gebruik een aangepaste muis: een voor links- of rechtshandigen, een voor grote of kleine handen…
  • Werk je gedurende lange tijd met een laptop, combineer die dan met ergonomische accessoires zoals een losstaand beeldscherm en toetsenbord en gebruik een computermuis.

Creëer een gezonde werkomgeving

  • Zorg voor een goed verlichte werkplek zodat je alle documenten en andere werkzaamheden comfortabel kunt lezen en uitvoeren. Plaats je bureau loodrecht op een venster. Met zijwaaarts licht zul je je ogen het minst belasten.
  • Gebruik ergonomische accessoires zoals een losstaand toetsenbord, een ergonomische muis en muismat, een zit-statafel voor wisselende houdingen…
  • Zet je werkplek aan de kant, want rommel belemmert het werken en een goede werkhouding. Houd bureelmateriaal dat je vaak nodig hebt steeds bij de hand.
  • Werk je geregeld van thuis uit of van bij klanten? Werk ook daar ergonomisch, zelfs al breng je er minder tijd door dan op het werk.

Creëer goede gewoontes voor ergonomische en gezond werken

  • Werk niet langer dan 4 tot 5 uur achter een beeldscherm.
  • Verander geregeld van werkhouding: wissel zitten en staan af, en wissel beeldschermwerk af met andere werkzaamheden.
  • Las de hele dag door pauzes en beweegmomenten in: koffie halen, neem altijd de trap in plaats van de lift, bespreek je vraag met een collega in plaats van te mailen, eet nooit aan je computerscherm, vergader staand of al stappend…
  • Gebruik pauzesoftware (ook anti-RSI-sofware genoemd) die je er ‘dwingend’ aan herinnert om je pauzes niet over te slaan.
  • Maak regelmatig gebruik van sneltoetsen als alternatief voor de muis.
  • Heb je geen verstelbare werktafel, loop dan rond tijdens het telefoneren.
  • Leer je grenzen kennen. Voel je klachten opkomen, voorkom die in het vervolg met deze checklist.

Extra tip

Zet meer gezond groen op je bureau of in je kantoor. Planten (en bloemen) verbeteren niet alleen de sfeer en de luchtkwaliteit op kantoor, maar planten op kantoor maken je tot 15 procent productiever. Met groen in de buurt ben je bovendien creatiever, meer ontspannen, ervaar je minder stress en voel je je bovendien gelukkiger.

Met Barking Dogs op weg naar gezonder en prettiger werken

Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?

Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je worklife-balans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?

Dan ben je bij Barking Dogs en life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! We coachen je met plezier – én met kennis van zaken – bij het bereiken van al je nieuwe doelen:

Contacteer Barking Dogs hier. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Shutterstock – Sam72