Geef piekeren geen kans

Zorgenvrij door het leven: 11 strategieën om te stoppen met piekeren

11 strategieën om te stoppen met piekeren - life & business coach, personal organizer Sara Van Wesenbeeck

Herken je dit: negatieve gedachten malen in je hoofd, je denkt zinloos in cirkels en ’s nachts lig je urenlang te kniezen? Iedereen piekert wel eens, maar wanneer je het te vaak doet, kan het je gezondheid schaden. Met deze anti-tob strategieën (die ook in de krant Deze Week vindt) houd je piekeren onder controle.

1. Bewust worden

Het is belangrijk dat je je eerst bewust wordt van je piekergedrag. Dat kun je bijvoorbeeld doen door, heel eenvoudig, een elastiekje rond je pols te dragen. Elke keer als je weer eens begint te piekeren, trek je hard aan het elastiekje. Je ontdekt wanneer en hoe vaak je piekert en het leidt je meteen ook af van je negatieve gedachten.

2. Noteren

Tijdens het piekeren denk je meestal in cirkels zonder dat er een oplossing volgt. Vaak wordt een mug dan een olifant en dienen er zich nog meer zorgen aan, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Leer je piekergedachten (her)kennen door ze in een notitieboekje te noteren. Daarna kun je er mee aan de slag.

3. Vervangen

Eens je je piekergedachten herkent, kun je ze door iets anders vervangen: zoek ontspanning door bijvoorbeeld te mediteren of een wandeling te maken, of start met iets wat je graag doet, of vervang je piekergedachten door andere (positieve) gedachten.

4. In de prullenmand

Je kunt ook komaf maken met je piekergedachten door elke gedachte op een blad te noteren en dat dan te verfrommelen of te verscheuren. Gooi de proppen of snipsels daarna letterlijk van je af in de prullenmand. Dat lucht op.

5. Laat de bladeren vallen

Met deze techniek krijg je controle over je getob en kun je afstand nemen van je negatieve gedachten: Leg in je verbeelding je piekergedachte op een blad legt dat aan een boom hangt. Zie vervolgens hoe het blad van de boom naar beneden dwarrelt. Op dat moment laat je je muizenissen los.

6. Roep ‘stop’

Er zijn situaties waarin je gedachten in je hoofd blijven malen. Roep ‘Stop!!!’ als je in de gaten krijgt dat je je zorgen maakt of je jezelf betrapt op piekeren. Door het ‘Stop!’ roepen onderbreek je je gedachtencaroussel. Om niet meteen verder te piekeren, richt je je gedachten meteen op iets anders, bij voorkeur iets dat je blij maakt.

7. Afleiden

Probeer ’s avonds en ’s nachts je negatieve gedachten stop te zetten of ze af te leiden. Denk op die momenten aan iets leuks, bijvoorbeeld aan je vakantie of aan de mooie momenten van de voorbije dag.

8. Loslaten

Leef in de wetenschap dat je net voor het slapengaan of midden in de nacht toch geen oplossingen kunt vinden voor je losse eindjes. Noteer daarom je negatieve gedachten, maar liefst niet net voor het slapengaan, want dan kunnen ze het (in- en door)slapen bemoeilijken. Eens je je gedachten hebt opgeschreven, laat je ze voor de avond en de nacht los en pak je ze de volgende dag aan.

9. Bewegen

Lichaamsbeweging scherpt niet enkel je conditie aan, maar zorgt ook voor een verbetering van je mentaal welzijn. Bewegen maakt blij, want tijdens het sporten maken je hersenen geluksstofjes aan. Wedden dat je door te bewegen minder vaak zult piekeren?

10. Schakel anderen in

Praat met anderen over je piekergedachten, over je zorgen en muizenissen. Je geliefden, een vriend(in) of een collega die je vertrouwt, kunnen nieuw licht op de zaak werpen en dat kan helpen om je muizenissen te verminderen of op te lossen. Of ga langs bij je huisarts, die kan je met kennis van zaken verder helpen.

EXTRA TIP

11. Muizen(issen) vangen

Ben je weer aan het piekeren? Tracht je piekergedachten dan te vangen zoals een kat een muis vangt: grijp elke piekergedachte die in je opkomt in gedachten stevig vast en ruim ze vervolgens uit de weg, door bijvoorbeeld aan iets anders te denken. Zo train je jezelf in het alert zijn voor piekergedachten en krijgen ze geen de kans om je ziek te maken.

Lees meer over piekeren in Deze Week

In mijn rubriek ‘Gezond’ in Deze Week (die bij elk gezin in Vlaanderen elke woensdag gratis in de bus valt), schrijf ik een artikel met nuttige en slimme tips voor gezonder leven en werken. Mijn tips voor minder piekeren kun je deze week ook in Deze Week vinden: lees hier mijn artikel ‘Stop het getob’.

Leven en werken met minder stress, dat realiseer je samen met Barking Dogs

Stress beter leren hanteren? Grip op je agenda krijgen? Een leefbaar evenwicht vinden tussen werk en je privéleven? Een oplossing vinden voor je tijdgebrek en stapels papier en rommel? Meer efficiëntie op je werkplek realiseren?

Barking Dogs en life & business coach, erkend bemiddelaar, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck coachen je om dit duurzaam te kunnen hanteren en managen, thuis en op je werkplek.

Pak je onafgewerkte zaken eindelijk aan. Zo wordt dit jaar zonder twijfel je beste jaar ooit!

Realiseer het samen met Barking Dogs

  • Bekijk hier wat Barking Dogs voor jou kan betekenen.
  • Contacteer Barking Dogs hier (een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis).

We bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek en Het slimme budgetboek en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Unsplash.com