Trek de stekker uit het stop-contact: Een pleidooi voor meer pauze

Trek de stekker uit het stop-contact

Je leeft in sneltreinvaart. Pauzes sla je over in de hoop je deadlines te halen en je neemt minder nachtrust omdat je denkt dan meer voor elkaar te krijgen. Kortom, pauzeren vind je tijdverlies.

Toch is regelmatig een pauze nemen noodzakelijk voor een goede gezondheid, maar bewust pauzes nemen, ze consequent nemen én ze kwalitatief invullen is voor drukbezette mensen best een uitdaging. Daar had ik het eerder al over in mijn boek ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’.

Hoe maak je in je volle agenda ruimte voor pauzes, voor evalueren, voor me-time, voor nietsdoen? En hoe zorg je ervoor dat je pauzes thuis en op het werk kwaliteitsvol zijn, dat ze hun effect niet missen? Kortom: hoe geniet je van de positieve effecten van bewust pauzeren?

Vind je het ook tijd om te pauzeren of om het te leren? Maar hoe vind je een goede balans tussen inspanning en ontspanning? Hoe stop je? Hoe zorg je dat je pauzes kwaliteitsvol zijn en hun effect niet missen?

Lees zeker verder voor antwoorden op deze vragen.

Altijd blijven doorgaan is een slechte gewoonte

Wie elke dag de ratrace loopt, heeft de slechte gewoonte om altijd te blijven doorgaan. Ja, inderdaad, ‘slechte gewoonte’, want het lijkt contraproductief om te pauzeren. Toch is regelmatig pauzeren, voor korte of lange tijd, geen luxe, maar een noodzaak. Je kunt nu eenmaal niet altijd blijven doorgaan.

Regelmatig op de stopknop drukken is belangrijk. Ons brein heeft rustpunten nodig om daarna efficiënt en effectief verder te kunnen gaan.

Waarom stoppen slim is

Ken je het verhaal van de twee houthakkers? Jan is de hele dag in de weer met het kappen van hout. Piet pakt het anders aan: hij houdt geregeld pauze. Jan is ervan overtuigd dat hij veel meer bomen zal omhakken dan Piet, want hij besteedt er veel meer tijd aan. Maar het is Piet die met veel meer hout thuiskomt, want door pauzes te nemen heeft hij tussendoor zijn zagen en bijlen kunnen scherpen.

Het lijkt contraproductief om te pauzeren, te stoppen of te rusten, maar je hebt (in je drukke leven) rustpunten nodig om door te kunnen gaan, en efficiënt en vooral effectief verder te kunnen werken. Door meer pauzes te nemen bereik je betere resultaten en voorkom je stress en burn-out.

In plaats van de tijd die je werkt op te voeren, door bijvoorbeeld geen pauzes te nemen, kun je beter de kwaliteit van je werktijd verhogen. Dat doe je door meer te pauzeren en door niet alles tegelijk te willen doen, maar één ding per keer aan te pakken – singletasken, weet je nog?

Wees slim en druk op tijd op de pauzeknop, dan heb je net als houthakker Piet de tijd om je materiaal te scherpen en zul je meer werk kunnen verzetten in minder tijd.

Gezonder door pauzes

In mijn boek ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’ citeer ik uit een enquête die The Energy Project en de Harvard Business Review onder 20.000 werknemers (van wie de overgrote meerderheid met een kantoorbaan) heeft afgenomen. Daaruit bleek dat zij zich tevredener voelen en productiever zijn wanneer aan vier kernbehoeftes wordt voldaan.

  • Een van de kernbehoeften is de pauze voor bezinning. Werknemers die elke 90 minuten kort kunnen pauzeren, zijn 30 procent aandachtiger, 50 procent creatiever en voelen zich 46 procent gezonder. Als een manager zijn teamleden aanspoort om meer pauzes te nemen, verdubbelt hij daarmee hun bedrijfstrouw en hun gevoel van welzijn.
  • De andere drie kernbehoeften zijn waardering en appreciatie, zich op belangrijke taken kunnen focussen (slechts een vijfde antwoordde dat ze zich op één ding tegelijk konden concentreren op het werk) en zin en betekenis vinden in de werkactiviteiten.

Conclusie van het onderzoek: bedrijven en hun bazen moeten inzien dat het de werknemers zijn die de waarde in een bedrijf creëren. Kleine veranderingen kunnen een grote impact hebben – voer bijvoorbeeld de regel in dat vergaderingen niet langer dan 60 minuten mogen duren of spoor medewerkers aan regelmatig een pauze te nemen.

16 slimme redenen om pauze(s) te nemen

Sla je vaak je pauzes over in de hoop meer voor elkaar te krijgen? Of vind je pauzeren tijdverlies? Dan zijn dit signalen om wat vaker pauzes te nemen, want het is noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Begin bij jezelf en haal de druk eraf:

  • door geregeld korte of langere pauzes te nemen
  • door een goede balans te zoeken tussen inspanning en ontspanning
  • door aandacht te hebben voor pauzeren, op het werk en thuis

Zoek een goede balans tussen inspanning en ontspanning, op het werk en thuis. En er zijn immers redenen genoeg om te stoppen.

Voortaan heb je geen excuus meer om altijd te blijven doorgaan. Hier volgen 16 goede redenen waarom (regelmatig) stoppen slim is. Laat het een inspiratiebron zijn om voortaan meer pauzes in je leven in te bouwen:

1. Je begint aan iets nieuws

Het ligt voor de hand dat je pas aan iets nieuws kunt beginnen als je met iets anders stopt, maar vaak loopt in je leven alles door elkaar en ben je op verschillende sporen tegelijk bezig. Het is een mythe dat je kunt multitasken, want je komt veel verder als je maar één ding per keer doet. Begin niet aan iets nieuws voordat je het vorige volledig hebt afgewerkt. Dat levert veel meer op.

2. Met pauzes geef je je productiviteit een boost

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ons brein niet in staat is om lange tijd geconcentreerd bezig te zijn. Ga je te lang door, dan zullen je concentratie en prestaties afnemen. Aan één stuk door werken vreet energie en kan je uitputten.

Met korte onderbrekingen, en de juiste (pauzes die je energie geven – zie verderop), kun je dit voorkomen. Als je van de stress in je leven verlost wilt worden, moet je jezelf pauzes gunnen. Goed om weten als je weer achter je computerscherm duikt om al ploeterend je dag door te komen.

3. Pauzeer om overbelasting te voorkomen

Soms heb je het zo druk dat er geen ruimte is om op adem te komen. Geen vuiltje aan de lucht als dit maar even duurt, bijvoorbeeld als je een deadline moet halen, maar als het te lang aanhoudt, riskeer je overbelasting: je hebt geen fut meer, je bent chagrijnig, je krijgt last van hoofdpijn, je gaat slechter slapen en je bent geïrriteerd. Een burn-out loert om de hoek. Het is slimmer om te voorkomen dan te genezen: pauzeer op tijd om je batterijen weer op te laden.

4. Stop om te evalueren

De managers en managementteams die ik coach, verzuchten vaak dat er geen tijd is om te evalueren. Er zijn altijd zoveel doelen te halen dat er geen tijd overblijft om de stand van zaken op te maken:

  • Waar sta je?
  • Ben je nog goed bezig?
  • Waar ben je tevreden over, waarover niet?
  • Ga je verder op het ingeslagen pad of niet?
  • Is alles voorhanden om de volgende stap te zetten?

Wie niet stopt om te evalueren, zal zichzelf opjagen en is niet efficiënt bezig. Jammer, want door even te stoppen kan het ook anders.

5. Pauzes heb je nodig om creatief te kunnen zijn

Als je nooit stopt en altijd maar doorgaat, is er geen ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën. Die krijg je meestal op momenten dat je even iets anders of helemaal niets doet: terwijl je aan het joggen bent, van de ene verdieping naar de andere gaat, in bad of op de fiets zit, in de auto of in de trein reist, bij de koffieautomaat of tijdens een gesprek met anderen.

Gun jezelf deze tijd. Pauzes zijn ook de momenten bij uitstek om je gedachten te herprogrammeren.

6. Pauzeer om even afstand te nemen

Soms heb je voor een probleem één oplossing voor ogen, maar het wringt. Stop even, neem afstand van het probleem en denk aan iets anders. Als je na die pauze je gedachten opnieuw op het probleem richt, is de kans groot dat je nieuwe – en efficiëntere – oplossingen hebt gevonden.

7. Neem pauzes om opnieuw te kunnen focussen

In een wereld vol verleidingen is het niet moeilijk om afgeleid te zijn. Stoppen is nuttig als je jezelf erop betrapt dat je niet met je belangrijkste werk bezig bent, maar met details. Dan kun je opnieuw focussen en je blik en energie richten op de belangrijkere zaken.

8. Stop om advies of hulp te vragen

Een mens kan nu eenmaal niet alles alleen doen. Soms is het slim om advies of hulp te vragen, want anderen kunnen ervaringen delen die jou heel wat tijd en energie kunnen besparen. Stoppen is dus ook goed voor je timemanagement.

9. Stop om een nieuwe weg in te slaan

In je drukke leven kun je uit het oog verliezen waar je naartoe gaat, waar je mee bezig bent en waarom je doet wat je doet. Alleen door te stoppen kun je dit nagaan. Daarnaast kun je checken of je nog op het juiste spoor zit en niet afwijkt van de kortste weg naar je doel. Je kunt nog zo enthousiast zijn om je doel te bereiken, soms is een andere route nuttiger en effectiever, maar dat kun je alleen uitzoeken als je daar even de tijd voor neemt.

(Heb je het gevoel op een kruispunt van wegen te staan, maar weet je niet welke weg in te slaan of welke keuze de beste is, of wat nu eerst moet komen, dan is de ‘Crossroad coaching’ van Barking Dogs beslist wat je zoekt!)

10. Pauzeer om een belangrijke beslissing te nemen

Om goede keuzes te kunnen maken is het soms nodig om even te stoppen en alles op een rijtje te zetten. Dat kun je beter doen dan het leven of anderen de keuze voor jou laten maken. Een pauze kan bovendien helpen om nieuw licht op de situatie te werpen. Soms is het belangrijk om even uit te zoomen, waarna je weer zicht op het volledige plaatje krijgt.

11. Stop even als je te weinig tijd hebt

Dat klinkt misschien vreemd, want in een overvolle agenda is toch geen ruimte om te stoppen? Maar juist dan is het slim om even te vertragen om te evalueren en vooral je prioriteiten te bepalen. Wil je zo doorgaan of ga je het anders aanpakken?

12. Pauzeer om nieuwe horizonnen te ontdekken

Als je een druk leven hebt, is het ook goed om wat langere pauzes, zoals vakantie, in te lassen. Nieuwe horizonnen ontdekken, mensen ontmoeten… Dat kan in verre oorden, maar evengoed in je eigen straat, dorp of land. Overal is er wel wat te ontdekken. Zorg dat je ook je smartphone en mailbox vakantie geeft.

(Lees ook mijn blogpost ‘Zo heb je elke dag vakantie’)

13. Stop als je niet optimaal functioneert

Meestal weet je wel wanneer de kwaliteit van je werk lijdt onder het feit dat je altijd maar doorgaat. Stop dan even om de redenen hiervan te achterhalen. Dat helpt om weer kwaliteit te kunnen afleveren.

14. Stop voor een goede balans tussen werk en privé

Op tijd stoppen met werken, of op tijd naar huis gaan om tijd met je geliefden te kunnen doorbrengen of tijd voor jezelf te maken, of al je verplichtingen laten voor wat ze zijn en tijd vrijmaken voor wie je lief is: dat zijn goede redenen om te stoppen met een andere activiteit, zoals werken of poetsen.

15. Stop om je overwinningen te vieren

Je vergeet meestal om te genieten van alles wat je tot nog toe hebt bereikt, daar is in je volle agenda immers geen plaats voor. Maar onderschat de kracht van de beloning niet. Zoals gezegd geeft een beloning je dat broodnodige duwtje in de rug om verder te kunnen. Maak daar tijd voor. Ook het bereiken van tussendoelen verdient een beloning, maar die kun je jezelf pas geven als je even stopt, de balans opmaakt en… een feestje bouwt!

16. Durf je te stoppen om niets te doen?

Ja, ook daarvoor dienen pauzes: om ze aan ‘niets’ te besteden. Dat is best een uitdaging, helemaal ‘niets’ doen, maar wel heerlijk ontspannend. Introduceer ‘nietsdoen’ in je drukke schema en maak er een goede gewoonte van.

Een pleidooi voor meer pauze, ook in Deze Week

Je vindt het pleidooi voor meer pauze van life & business coach Sara Van Wesenbeeck ook in de krant Deze Week.

Leer op de stopknop te drukken met coaching van Barking Dogs

Het is niet makkelijk om in een drukdrukdruk leven toch voldoende te pauzeren. Toch is het slim, want je bent daarna des te productiever en hebt minder last van stress.

Maar hoe pak je dat aan met een drukke agenda? Laat je coachen door Barking Dogs en life & business coach, professional organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck (of een van haar teamleden) en maak van pauzeren een goede gewoonte.

Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(Deze blogpost van life & business coach, personal organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 6 oktober 2014)