Zeg voortaan ‘ja’ tegen ‘nee’

Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen, hoewel je uit ervaring weet dat je met ‘ja’ je agenda en je leven overlaadt?

Door af te bakenen, kies je ook voor jezelf en daar is niets mis mee: je ervaart minder druk, hebt meer (kwali)tijd, meer ademruimte…

‘Ja’ maakt je leven drukker en je agenda voller

Natuurlijk wil je graag mensen uit de brand helpen, niemand teleurstellen en de ander zeker niet kwetsen of boos maken. Je wil graag dat anderen je aardig vinden of je bent bang dat ‘nee’ zeggen slecht is voor je reputatie. Of misschien ga je conflicten liever uit de weg of ben je bang dat je kansen mist.

En dus zeg je altijd ‘ja’. Je denkt dat het er nog wel bij kan, je hebt er nog best tijd voor, maar algauw volgt de realiteit:

  • ‘Ja’ maakt je leven drukker en je agenda voller, totdat je verzuipt in het werk en in een stapel taken die voor jou geen helemaal geen prioriteit hebben.
  • Je echte werk blijft liggen, je agenda staat propvol, je haalt deadlines niet, je collega’s kunnen niet meer op je rekenen, er is nooit meer tijd voor pauzes…

Dan toch maar wat vaker ‘nee’ zeggen?

‘Nee’ gaat niet om anderen, maar om jezelf

Zou het niet geweldig zijn als je je zeker genoeg zou voelen om gewoon ‘nee’ te zeggen als er weer iemand bij je aanklopt met het verzoek iets te doen?

Onthoud: ‘nee’ gaat niet om anderen, maar in de eerste plaats om jezelf. Door ‘nee’ te zeggen respecteer en waardeer je jezelf en je tijd.

Verderop in deze blogpost vind je een stappenplan om elegant en zonder schuldgevoel ‘nee’ te zeggen, maar eerst zet ik de voordelen van afbakenen op een rij.

Daarom zeg je voortaan vaker ‘nee’

Hoewel ‘nee’ negatief klinkt, zorgt het woord voor meer controle en grip op je leven. Wie vaker ‘nee’ zegt, wordt minder geleefd en krijgt meer respect. Met ‘nee’ bepaal je je agenda zelf en beslis je wat haalbaar is en wat niet. Je zult je beloftes kunnen waarmaken, je afspraken kunnen nakomen én tijd hebben om op tijd te stoppen.

Zeg voortaan elegant ‘nee’, dan krijg je met een gerust hart en zonder schuldgevoel weer grip op je leven.

Als je ‘nee’ wilt leren zeggen, moet je wel allereerst beseffen waarom het belangrijk is om af en toe dingen te weigeren. Hier heb je alvast een aantal goede redenen:

  • Door ‘nee’ te zeggen zul je jezelf minder belasten.
  • Je kunt iets weigeren omdat je (te) veel te doen hebt.
  • Je hoeft het echt niet té druk te hebben om dan pas iets te kunnen weigeren. ‘Nee’ zeggen kan ook omdat je even geen extra zaken naar je toe wilt trekken – en je bijvoorbeeld tijd kunt nemen om te pauzeren en je batterijen op te laden.
  • ‘Nee’ geeft je weer ademruimte en tijd.
  • Het is heel nobel om iets voor een ander te doen, maar het kan niet de bedoeling zijn dat jij daardoor tot over je oren in het werk komt te zitten of overuren moet maken, of dat je gezondheid eronder gaat lijden.
  • Je kunt ‘nee’ zeggen omdat je niet de juiste persoon op de juiste plaats bent. Je hebt de expertise of de ervaring niet om de taak of het project tot een goed einde te brengen. Waarom zou je de taak dus op je moeten nemen?
  • Door ‘nee’ te zeggen, zeg je ‘ja’ tegen een heleboel andere zaken, zoals een aanvaardbare workload, meer tijd voor jezelf en je gezin, meer quality time, een betere worklife-balans…
  • Je krijgt meer respect van anderen als je grenzen stelt. Hoe meer je geeft, hoe minder het zal worden gewaardeerd, want het feit dat jij alles aanneemt, is vanzelfsprekend. Iemand die altijd ‘ja’ zegt, wordt automatisch overladen met werk zonder dat er waardering tegenover staat.
  • Je bouwt gezondere relaties met mensen op.
  • Zeg gerust ook eens ‘nee’ tegen je leidinggevende, want ook jij hebt het recht om je tijd te bewaken.
  • Je kunt nu eenmaal niet (altijd) iedereen tevredenstellen.
  • ‘Alleen door “nee” te zeggen kun je je concentreren op de zaken die er echt toe doen’, zei Steve Jobs ooit.

Zet een rem op je generositeit, daar word je in alle opzichten beter van.

Aarzel dus niet om even na te denken voordat je weer eens ‘ja’ zegt.

Zeg voortaan ‘ja’ tegen ‘nee’: stappenplan

Hoe je ‘nee’ zegt, heeft veel meer impact dan ‘nee’ zeggen op zich. Houd jezelf vooral voor dat goed zijn voor anderen niet per se betekent dat je altijd dingen voor anderen moet dóén. Je kunt er best voor anderen zijn, maar bewaak altijd je eigen grenzen, wat je zelf wel of niet wilt.

Met dit stappenplan maak je ‘nee’ tot je bondgenoot en kun je elegant en zonder schuldgevoel ‘nee’ zeggen:

  • Stap 1: Ga eerst bij jezelf na waarom je meestal ‘ja’ zegt: Wil je graag dat anderen je aardig vinden, of wil je liever niemand teleurstellen of kwetsen of boos maken, of ben je bang dat ‘nee’ zeggen slecht is voor je reputatie? Maak daarna een lijst met de voordelen die er zijn, mocht je vaker ‘nee’ zeggen.
  • Stap 2: Krijg je een vraag van een collega, van je baas of je vriend(in) om ‘dringend’ voor hem of haar iets te doen, neem dan even bedenktijd voordat je antwoordt. Dit om te vermijden dat je meteen ‘ja’ zegt.
  • Stap 3: Win eerst zo veel mogelijk informatie in. Vaak ga je er van uit dat je alles moet laten vallen en meteen met het gevraagde moet beginnen. Vraag eerst even door, zodat je het volledige plaatje ziet en je op basis daarvan kunt beslissen of ‘ja’ je antwoord wordt of niet: Waar gaat het om? Hoe dringend is dringend: moet het morgen klaar zijn of pas over een week? Wat is de uiterste deadline?
  • Stap 4: Ga na wat er precies van je verwacht wordt, zodat je een duidelijk en gedetailleerd beeld krijgt van de omvang van de taak, het project, de to do.
  • Stap 5: Maak een ruwe schatting van de tijd die de taak volgens jou in beslag gaat nemen en check bij de vrager of dit volgens hem of haar klopt.
  • Stap 6: Vraag altijd bedenktijd. Zeg dat je gaat bekijken of je het kunt doen en wanneer het past en vertel er meteen bij wanneer de ander je antwoord kan verwachten.
  • Stap 7: Ga in je agenda na of en wanneer je tijd hebt om deze taak op je te nemen. Je agenda is hiervoor je houvast. Als je agenda up-to-date is, kun je precies zien of en wanneer je nieuwe to do prioriteit kan krijgen.
  • Stap 8: Koppel terug, met of zonder tegenvoorstel, kleed je ‘nee’ in, bijvoorbeeld zo:
    • Je kunt de taak niet aannemen: zeg vriendelijk ‘nee’ en leg uit waarom het niet gaat zonder je al te veel te verantwoorden – anders lijkt het alsof je je gaat verdedigen. Je bent niet de geschikte persoon voor de taak: stel iemand anders voor die het wel kan doen.
    • Zeg dat je een deel van de taak snel kunt realiseren, en het andere deel volgende week. Of jij doet een deel en een ander doet een ander deel.
    • Je wilt het nu best doen, maar zeg dat de vrager het in de toekomst wat vroeger aan je voorlegt.
    • Denk creatief mee over een oplossing als jij de taak niet op je kunt nemen.

Onthoud ook dit:

  • Oefen het ‘nee’ zeggen tot het goed voelt. Oefen het voor de spiegel, in de auto… Probeer vriendelijk maar beslist over te komen.
  • Laat je niet overhalen om toch ‘ja’ te zeggen. Heb je vriendelijk ‘nee’ gezegd en blijft de vrager aandringen, blijf dan je ‘nee’ en je motivatie (vriendelijk) herhalen tot je gesprekspartner het begrijpt.
  • Zeg niet ineens op alles ‘nee’, maar doseer.
  • Ga een gesprek aan met de mensen die je voortdurend overladen met extra taken: Maak hen er attent op, vertel hun waarom je het er moeilijk mee hebt, vraag of ze er op tijd mee kunnen komen en niet altijd op het laatste nippertje.
  • Wees eerlijk over je redenen en motivatie om iets niet te doen.
  • Je omgeving zal moeten wennen aan het feit dat je vaker ‘nee’ zegt. Mensen zullen in het begin raar opkijken. Houd daar rekening mee. Hou vol, na een tijdje went het weer.
  • En last but not least: vraag anderen zelf niet te pas en te onpas om iets voor jou te doen. En heb respect voor het feit dat anderen ook tegen jou ‘nee’ zeggen.

Meer lezen? Dat kan!

 

 

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.