Kom uit die luie zetel: met 11 energieke tips maak je van bewegen een goede gewoonte

Bewegen is gezond en heeft enkel voordelen. Elke dag minstens 30 minuten bewegen, maakt van jou een gezond mens, fysiek en mentaal.

Ik zet graag enkele voordelen van bewegen voor jou op een rij:

  • Het helpt om stress te verminderen
  • Je slaapt beter
  • Het is ontspannend
  • Je voelt je goed in je vel
  • Je hebt een kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Je krijgt sterkere spieren
  • Je krijgt je gewicht makkelijker onder controle
  • Je bent minder vatbaar voor infecties
  • Als je samen met anderen beweegt, heb je meer en betere contacten met vrienden, kennissen, collega’s…
  • Je bespaart geld (want je moet minder vaak naar de dokter)

Meer bewegen: 11 energieke tips

Ben je overtuigd en wil je aan de slag? Met deze 11 energieke tips wordt meer bewegen een goede gewoonte.

1. Maak van bewegen een prioriteit

Maak van bewegen een prioriteit, want het heeft enkel positieve effecten: je voelt je beter in je vel, bent frisser van geest en productiever, je houd je gewicht onder controle, je slaapt beter, je hebt meer energie en kunt stress en spanningen beter hanteren.

2. Geen excuses

‘Ik heb er geen tijd voor’, ‘Ik ben te moe’, ‘Het is te koud buiten’. Stop met het verzinnen van excuses, want daarmee krijg je jezelf nooit uit je luie stoel.

3. Mààk tijd

De enige manier om je goed voornemen te kunnen realiseren is er tijd voor te maken. Dus, neem nu meteen je agenda en mààk tijd om te sporten en te bewegen.

4. Kies iets wat je graag doet

Maak sporten en bewegen leuk door activiteiten te kiezen waar je blij van wordt. Dat motiveert om er aan te beginnen en zo wordt bewegen nooit een ‘karwei’ en zul je het blijven volhouden.

5. Dinsdag sportdag

Maandag wasdag, donderdag date-dag, dinsdag sportdag… Kies een vaste dag in de week om te sporten, houd dat moment systematisch vrij in je agenda en regel voor die dag meteen ook kinderoppas.

Met een vaste sport-dag krijg je je workout-gewoonte makkelijk in je systeem en zul je sporten niet over het hoofd zien.

6. Plan het in

Je gaat niet uit jezelf naar een afspraak met een klant. Die plan je vooraf.

Sporten en meer bewegen is ook een afspraak, maar dan één met jezelf en ook die verdient een plaats in je agenda en kom je na. Want, een afspraak met jezelf is even belangrijk als een met een klant.

7. Begin klein en bouw op

Elke avond één uur sporten, is wellicht erg hoog gegrepen met je drukke agenda. Begin klein, want des te moeilijker je doel, des te groter de kans dat je het opgeeft.

Zo maak je het haalbaar: Start met een doel dat je makkelijk kunt halen. Door dat doel telkens weer te bereiken, bouw je wilskracht op en die geeft je een zetje bij het verder opbouwen van de tijd die je aan je gezonde hobby besteedt.

8. Knip het op in stukken

Lukt het je niet om elke dag één keer lang te bewegen, en is dat voor jou een excuus om je sportactiviteit te schrappen, knip het dan op in stukken. Dat heeft nagenoeg hetzelfde effect als één lange workout.

9. Zoek een sportbuddy

Betrek anderen bij je sportactiviteiten: vanop de zijlijn om je aan te moedigen en je vorderingen te volgen, of door met je mee te sporten. De ondersteuning en aanwezigheid van anderen houdt je gemotiveerd en als anderen op je wachten, heb je geen excuus om niet naar de sportclub te gaan.

Je slaat twee vliegen in één klap: je doet aan sport en je verbetert je sociale contacten. Ook dat draagt bij tot een goede gezondheid.

10. Qualitytime

Samen met het gezin bewegen en sporten, komt iedereen ten goede: je maakt tijd voor elkaar, je doet vaker leuke dingen samen, iedereen staat minder onder spanning én je leert je kinderen een gezonde gewoonte waarmee ze ook later gezond door het leven gaan.

11. Bewegen kan altijd en overal!

Er is altijd wel een gelegenheid om te bewegen, ook waar je het niet verwacht: loop rond terwijl je telefoneert, neem altijd de trap, kies voor een actieve lunchpauze, ga met de fiets naar het werk, groepeer je huishoudtaken en maak er een echte workout van, zet de muziek loeihard en swing samen met z’n allen een gezonder leven tegemoet.

Meer lezen? Dat kan!

Lees dit artikel van life & business coach, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck ook: in Deze Week (klik op editie 5 april 2017 en ga naar pagina 22).

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek en Het slimme budgetboek en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.