Maak het uit met je smartphone: 15 tips om van je smartphone-verslaving af te geraken

15 tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck om van je smartphone-verslaving af te geraken

Maak het uit met je smartphone - tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck

Is je smartphone je beste vriend? Neem je hem overal mee, zelfs in bad en in bed? Krijg je klamme handen als je hem een keer vergeet?

Is je antwoord ‘ja’ je op deze vragen, dan lijd je zoals steeds meer Vlamingen hoogst waarschijnlijk aan ‘digibesitas’.

Cortisol

Waarom heb je bij scheiding van je smartphone zoveel last van afkickverschijnselen?

Scheiding van de smartphone blijkt volgens onderzoek de hersenen aan te zetten tot de productie van het hormoon cortisol. Dat hormoon komt normaal gezien vrij als reactie op dreigende gevaarsituaties, waarbij de mens voor de keuze tussen vechten en vluchten wordt gesteld.

Daardoor zul je worden aangezet om opnieuw en zo snel mogelijk naar je smartphone te grijpen, zodat het gevoel van angst kan worden weggenomen.

Smartphone overal

Van je smartphone afkicken is ook niet makkelijk omdat je de smartphone voor steeds meer dingen gaat gebruiken. Het is niet alleen een communicatie-instrument, maar hij wordt ook gebruikt voor het opzoeken van informatie, voor entertainment, voor het doen van betalingen…

Gevolg: je gaat meer en meer tijd doorbrengen met je mobiel en daardoor dreigt het verslavend effect nog versterkt te worden.

Weg met digibesitas

Wil je ondanks de chemische reacties binnenin jezelf en de omgevingsfactoren toch je van je smartphone afkicken, houd dan de voordelen goed voor ogen:

  • je wint tijd
  • je wordt minder gestoord waardoor je je to do’s eindelijk echt afgewerkt krijgt
  • je relaties verbeteren
  • je hebt minder last van stress
  • en je wint heel wat tijd

Maak het uit met je smartphone: 15 tips om af te kicken van je smartphoneverslaving

Met deze 15 slimme tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck realiseer je een leven minder stress, betere relaties en een betere gezondheid.

  • TIP 1 – Zoek eerst de uit-knop van je smartphone. Je zult hem de komende tijd vaak nodig hebben.
  • TIP 2 – Breng dan je smartphone-gebruik in kaart en houd gedurende vijf dagen een logboek bij. Zo krijg je zicht op de tijd die je op je gsm doorbrengt. Beslis daarna hoe en wanneer je je minder gaat laten storen door je mobiele telefoon.
  • TIP 3 – Stel een lijst op met redenen waarom je smartphone je niet langer mag storen. Begin je zin met ‘Ik zet mijn smartphone uit omdat…’
  • TIP 4 – Maak een lijst met (de vele) dingen die je thuis en op het werk kunt en gaat doen en realiseren op de momenten waarop je smartphone uit staat.
  • TIP 5 – Koop een échte wekker. Zo kom je niet in de verleiding om je mobiel bij je te hebben in de slaapkamer en nog voor dag en dauw je e-mails te checken.
  • TIP 6 – Zoek een vaste plaats om je smartphone op te laden. Dat kan overal in huis, behalve op je nachtkastje.
  • TIP 7 – Gebruik een gsm voor het werk en één voor je privéleven, dan is het makkelijker om werk en privé gescheiden te houden en heb je geen excuus om op Facebook rond te hangen of de e-mails van het werk te lezen tijdens je privétijd of andersom.
  • TIP 8 – Zet je smartphone bewust uit tijdens de dag, de avond en in je vrije tijd. Leg die momenten ook in je agenda vast, bijvoorbeeld tijdens een vergadering, tijdens de lunch, tijdens een boswandeling met je gezin of op vakantie.
  • TIP 9 – Deel het bed niet met je smartphone. Neem je mobiele telefoon niet mee naar bed. Je slaapkamer is een plaats om tot rust te komen. Zonder je smartphone naast je kun je beter inslapen, heb je een gezondere nachtrust en heb je de dag erop een frissere geest.
  • TIP 10 – Reserveer in je agenda elke dag minstens één tijdblok waarop je ongestoord aan één stuk kunt doorwerken. Ook de smartphone gaat dan uit. Zo krijg je meer gedaan op minder tijd.
  • TIP 11 – Behandel je e-mails gegroepeerd, één of twee maal per dag. Check je Facebook-pagina enkel op vaste en afgelijnde tijdstippen. Stel hiervoor ook een begin- en eindtijd in. Zo heb je geen reden meer om je de hele dag te laten storen door je e-mails of Facebook.
  • TIP 12 – Spreek met je gezinsleden, vrienden of collega’s af dat iedereen zijn smartphone uit zet tijdens het eten.
  • TIP 13 – Leg je mobiel af en toe bewust uit het zicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat we al onrustig worden bij het zien van het toestel en het gevoel dat je iets gaat missen, zorgt voor stress.
  • TIP 14 – Grijp niet automatisch naar je smartphone als je je verveelt of aan het relaxen bent. De verleiding is dan groot om je toevlucht te zoeken tot je gsm en hem de hele tijd aan te laten. Voorzie voor die momenten leuke en ontspannende alternatieven zoals de krant lezen, een wandeling maken, iets lekkers koken…
  • TIP 15 – Vind je het afkicken van je smartphone een hele opgave? Maak het niet abrupt uit met je gsm, maar doe het geleidelijk aan. Eén moment tijdens de dag, één avond in de week, één dag in het weekend. Wedden dat het nu wel lukt!

Ook in Deze Week

Life & business coach Sara Van Wesenbeeck deelt elke week haar adviezen en tips voor een leven met minder stress, meer tijd en een betere levenskwaliteit in ‘Deze Week’, de vernieuwde Streekkrant.

Lees hier het artikel ‘Maak het uit met je smartphone’ van Sara Van Wesenbeeck.

 

Over de auteur: Life en business coach - Professional organizer Sara Van Wesenbeeck - Foto Ellen Goegebuer2Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, organizing expert, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek en Het slimme budgetboek. Ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Op haar website en blog www.barkingdogs.be vind je meer slimme tips voor persoonlijke effectiviteit, een gezonde worklife-balans en slim tijdbeheer.
(c) Foto: Shutterstock – Marie Maerz