Win de Award ‘Innovatiefste Onderneming Work-Life’

Win de Award ‘Innovatiefste Onderneming Work-Life’

De krant De Zondag gaat deze week samen met Sara Van Wesenbeeck, life & business coach, bezieler van Barking Dogs, expert in work-lifebalans en auteur van boeken waarin dit wezenlijke thema centraal staat, op zoek naar de ‘Innovatiefste Onderneming Work-Life’.

  • Wat is jouw unieke bijdrage aan de work-lifebalans als werkgever?
  • Bied je een dienst aan die zorgt voor een betere work-lifebalans in bedrijven of bij de werkende bevolking?
  • Of ben je als werkgever vernieuwend bezig met het ondersteunen en begeleiden van je medewerkers bij hun zoektocht naar oplossingen om gezin en werk beter op elkaar af te stemmen?

Je vindt de aankondiging van de actie in De Zondag van 20 mei 2018.

Stel jezelf, je onderneming of organisatie kandidaat en win de Award Work-Life

Nog tot en met 27 mei kan jij, je bedrijf of organisatie zich kandidaat stellen voor de Award ‘Innovatiefste Onderneming Work-Life’. Sara Van Wesenbeeck neemt alle kandidaten en hun initiatieven met kennis van zaken en met frisse en neutrale blik onder de loep.

De winnaar en runners-up worden persoonlijk door Sara Van Wesenbeeck gecontacteerd en geïnterviewd en op 10 juni in de spotlights gezet in De Zondag.

Wil je deelnemen en kans maken op de award? Surf naar www.dezondag.be/worklife

De ideale work-lifebalans: een illusie? – Luister mee naar de tips van Sara Van Wesenbeeck op Radar Radio

Bestaat dat eigenlijk wel, dé ideale work-lifebalans? En wat kun je doen om je werk en privéleven beter op elkaar af te stemmen?

Life & businesscoach en expert in het thema work-lifebalans Sara Van Wesenbeeck (rechts op de foto) bespreekt het thema en geeft tips in ‘Radar radio’ op de Nederlandse NPO Radio 1.

Enkele adviezen van life & business coach Sara Van Wesenbeeck uit de radiouitzending:

  • “Dé ideale worklife-balans bestaat niet. Het probleem ligt onder meer in het woord ‘ideaal’. Daarin leggen we de lat voor onszelf erg hoog. Maak het vooral haalbaar, leefbaar, zorg dat je je er goed bij voelt, dat je gelukkig bent. En dan is het uiteraard een zoektocht, hoe ga ik het aanpakken.”
  • “De smartphone is een boosdoener als het gaat om het vinden van de balans tussen werk en privé. We nemen door die smartphone ons werk mee naar privétijd. We laten onze privétijd constant ‘vervuilen’ door het werk. Gebruik je privétijd waarvoor die dient: om je batterijen op te laden!”

Dé ideale worklife-balans: een illusie? De smartphone, boosdoener van een verstoorde work-lifebalans? Kijk en luister mee naar de nuttige tips van Sara Van Wesenbeeck op ‘Radar radio’ van NPO Radio 1.

DS Magazine: in zes stappen digitaal opruimen met de tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck

“De meeste mensen beseffen dat minder rommel hun leven zou verbeteren, maar daar zijn onze harde schijven vol mappen, submappen en ongeordende foto’s vaak geen afspiegeling van,” schrijft DS Magazine van 14 april.

Hoog tijd om je digitale kasten te organiseren! Je doet het met de nuttige tips van organizing expert en life & businesscoach Sara Van Wesenbeeck (die onder meer ook het boek ‘Rust in je huis en je hoofd’ schreef) in DS Magazine.

Sara leert je digitaal opruimen in 6 stappen en ze vertelt je onder meer ook hoe een goed georganiseerde nonkel daarbij goed van pas komt.

Lees Sara’s tips in SD Magazine…

Barking Dogs vaart weer uit met ‘Businesscoaching on board’!

Businesscoaching on board met personal coach Sara Van Wesenbeeck @Barking Dogs
Op 1 april gaat het vaarseizoen in Friesland van start. En vanaf 1 april tot eind oktober 2018 vaart (en dat mag je letterlijk nemen!) Barking Dogs opnieuw uit voor het project ‘Businesscoaching on board’.
Met ‘Businesscoaching on board’ van Barking Dogs navigeer jij en/of je team op een unieke en duurzame manier naar succes en geluk.

Zo werkt ‘Businesscoaching on board

Aan boord van een uniek motorjacht (zie foto) voorzien van alle modern comfort, vaar je doorheen het inspirerende en rustgevende kader van de Friese meren en rivieren. Ondertussen word je door personal coach Sara Van Wesenbeeck gecoacht op weg naar succes en geluk.

Niet enkel een unieke belevenis, maar ook een met duurzaam resultaat!

Businesscoaching on board met personal coach Sara Van Wesenbeeck @Barking Dogs

Meer over de aanpak, de werkwijze, je personal coach aan boord, de crew die je met de beste zorgen omringt en de kostprijs vind je op deze website, waar het project van a tot z wordt uitgelegd onder ‘Businesscoaching on board’.

Boek nu ‘Businesscoaching on board’

Boek snel, want het aantal vaardagen is beperkt!

Contacteer Barking Dogs

Contacteer Barking Dogs met je vragen of voor het boeken van een of meerdere coachingsdagen.

We bijten niet!

Win de ratrace met ruime voorsprong: 10 tips voor een minder hectisch leven

Een gezin, een baan, een druk sociaal leven, tijd voor jezelf… Hoe krijg je dat alles in hemelsnaam gecombineerd, georganiseerd en in balans? Toegegeven, het combineren van dit alles is geen sinecure.

Maar gelukkig is er hoop, zeker voor wie het ‘slim’ aanpakt. Zo creëer je zonder al te veel inspanning een leven met minder stress en ballast, meer evenwicht en vooral met meer tijd voor datgene wat er echt toe doet.

Win de ratrace met ruime voorsprong!

Met deze 10 slimme tips win je de ratrace met glans:

TIP 1: Slaap!

In een immer wakkere wereld is slaap een van de meest onderschatte ‘tools’ voor het creëren van een leven met minder stress. Zorg voor voldoende slaap en je dagen zullen anders verlopen: je hebt meer energie, kunt productiever zijn en je hebt minder last van stress. Maak van slaap een haalbare droom!

TIP 2: Organiseer jezelf

Introduceer enkele ‘goede gewoontes’ en routines in je leven en werk. Met slechts enkele van die goede gewoontes maak je meteen het verschil. ‘Goede gewoontes’ maken je leven een stuk makkelijker en leuker.

Integreer goede gewoontes onder meer op de ‘spitsuurmomenten’ tijdens je dag:

  • Bereid bijvoorbeeld je ochtenden ’s avonds al voor (leg je kleren ’s avonds klaar, dek de ontbijttafel op voorhand).
  • Sla je middagpauze op het werk niet over, ook niet als je het heel druk hebt.
  • Geef je sleutelbos een vaste plaats (zo hoef je geen tijd meer te verliezen met het zoeken naar je spullen)

TIP 3: Plan wat meer

Plannen is altijd slim, op het werk en thuis. Wie plant:

  • Kan efficiënt aan de slag met tijd, afspraken en taken
  • Maakt de hoeveelheid to do’s overzichtelijk
  • Krijgt grip op zijn tijd
  • Kan duidelijke afspraken maken
  • Komt niet de hele tijd voor verrassingen te staan.

Plan ook je vrije tijd, dan zul je er des te meer van hebben en blijf jij baas over je (vrije) tijd. Gebruik je agenda bij het plannen, op het werk én thuis.

TIP 4: Leg de lat wat minder hoog

Ben jij ook iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: je baan, het huishouden, de kinderen, je partner, je sociale leven? Vermoedelijk heb je tot je eigen scha en schande moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen.

De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor jezelf én voor je huisgenoten. Door een stukje los te laten, ben je heus geen minder goede collega, moeder of vader, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

TIP 5: Maak keuzes

Keuzes maken’, het lijkt heel vanzelfsprekend. Toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee, want we ‘moeten’ toch zoveel en je wilt niets missen.

Vraag jezelf af of de wereld zal vergaan als jij prioriteiten stelt en ernaar leeft of als je een selectie maakt in je taken en to do’s? ‘Less is more’ is een slim adagio voor wie op zoek is naar een betere work life-balans.

TIP 6: Delegeer

Doe je liefst alles zelf omdat het dan sneller en beter gaat? En komen zo alle taken op jouw schouders terecht? Gooi het roer om en delegeer. Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan je huisgenoten – jong en oud -, zoek een schoonmaakhulp of een strijkatelier, vraag hulp aan collega’s… Anderen zullen het misschien niet op jouw manier aanpakken, maar heel wat taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou tijd vrij.

TIP 7: Stop met multitasken

Pak je ook verschillende dingen tegelijk aan, krijg je niets écht afgewerkt omdat je je aandacht voortdurend tussen taken aan het verdelen bent? Of loop je te zigzaggen, waarbij je aan alles begint en overal nieuwe dingen opstart voor het vorige klaar is?

Maak ook hier een slimme afspraak met jezelf: stop met multitasken en doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Je krijgt meer voor elkaar en wint tijd en voldoening.

TIP 8: Leer de kunst van het stoppen

We leven met de illusie dat we extra minuten en seconden kunnen winnen door altijd maar door te gaan, door achter onze laptop te lunchen en nooit te pauzeren. Wie geen pauzes neemt, denkt dat hij goed bezig is. Wie geen pauzes neemt, denkt dat hij goed bezig is.

Leer ‘de kunst van het stoppen’ en gun jezelf regelmatig een pauze. Zo krijg je meer gedaan en werk je effectiever.

(Schijnbaar) tijd verliezen om tijd te winnen, dàt is de (en een) kunst!

TIP 9: Maak tijd voor jezelf

In je drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor jezelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met je partner… Me-time is meestal het eerste wat er bij in schiet als je deelneemt aan de ratrace.  Energie opdoen, je batterijen opladen om er dan weer fris en monter tegenaan te gaan, daar heb je recht op.

Geef je me-time een plaats in je agenda en geef deze ‘afspraak met jezelf’ voorrang.

TIP 10: Relativeer

Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging.

Maak van dit jaar je beste ooit! Ga in zee met Barking Dogs

Is hollen door het leven de enige sport die je beoefent? Ben je op slaapdieet en doe je aan laptoplunchen en multitasken in de hoop elke dag nog wat extra tijd te winnen? Is brandjes blussen je specialiteit? Lijkt je leven, net als dat van veel mensen, één langgerekt spitsuur?

Dan brengt Barking Dogs soelaas met:

Geïnteresseerd? Contacteer Barking Dogs!

Contacteer Barking Dogs en maak van dit jaar je beste ooit! Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En, we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Shutterstock – Ratoca

Dames, durf! (en word de beste versie van jezelf)

8 maart, internationale vrouwendag: een dosis inspiratie voor alle vrouwen met lef

Vrouwen wereldwijd inspireren en steunen, dat is een van de doelstellingen van de Vrouwendag op 8 maart. Ook op mijn blog vinden dames vandaag inspiratie.

Dames, haal wat (meer) lef uit de kast en word de beste versie van jezelf!

Dames, durf (stoutmoedig) te veranderen!

Durf jezelf als belangrijkste prioriteit te zien

Alles begint bij jou. Zet jezelf dus bovenaan je prioriteitenlijst en kies voor datgene wat jou gelukkig maakt en waar jij behoefte aan hebt. Laat je hierbij door niets of niemand beïnvloeden.

Durf je schuldgevoel opzij te zetten

Heb je weer eens niet voldaan aan wat je jezelf hebt opgelegd of aan wat de norm van anderen is? Vraag je af of je schuldgevoel terecht is. Is dat niet het geval, zet het dan, zonder gewetensknaging opzij.

Durf groots te denken en even groots te handelen

‘Think big and act big’. Je zult er grote stappen mee zetten en veel mee bereiken.

Durf het roer om te gooien

Als meer van hetzelfde niet meer werkt, is het tijd voor verandering. Durf de puzzelstukken in je leven anders te leggen, je dromen waar te maken, te kiezen voor je passie, nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Durf een eigen zaak op te starten

Wist je dat vrouwen duurzamere ondernemers zijn dan mannen, maar dat ze vaak eerst heel wat interne barrières moeten overwinnen om de stap naar het ondernemerschap te zetten? Stap over deze barrières heen en start je eigen zaak.

Durf op te komen voor jezelf

Durf te onderhandelen voor een beter loon, voor betere (werk)voorwaarden en (werk)omstandigheden. Zwijgen lost niets op, een gesprek daarentegen kan deuren openen naar betere omstandigheden en voorwaarden.

Durf de taken in je gezin te herverdelen

De taakverdeling in een gezin groeit vaak organisch, waardoor de meeste taken op jouw bord terechtkomen. Zit samen met je gezinsleden, praat erover en herverdeel de taken.

Durf de lat wat minder hoog te leggen

Stel minder hoge eisen aan jezelf (en aan anderen). Je zult daardoor heus niet minder gewaardeerd of minder graag gezien worden.

Durf minder te moeten

Wie heeft je verteld dat alles moet? Vervang elke ‘ik moet’ door ‘ik mag’. Kijk wat deze eenvoudige verandering met je doet. Het positieve resultaat zal niet lang op zich laten wachten.

Durf ‘nee’ te zeggen

Met ‘ja’ laad je je bord en je agenda vol. Door ‘nee’ te zeggen, kies je ook voor jezelf en daar is niets mis mee. En onthoud: ‘Nee’ is ook een antwoord.

Durf wat minder perfect te zijn

Als je iets doet, wil je het hoogst waarschijnlijk graag goed doen. Maar misschien ben jij wel ‘mevrouw Té Perfect’ voor wie het nooit goed genoeg is en die enorm hoge eisen aan zichzelf en aan haar werk stelt? Laat perfectionisme je niet verlammen.

Durf goed voor jezelf te zorgen

Je staat altijd klaar voor anderen, waardoor er geen tijd meer overblijft voor zelfzorg en me-time. Een gezonde geest in een gezond lichaam, biedt een stevige basis voor gezond en gelukkig leven.

Durf jezelf te verwennen en te belonen

Zet jezelf in de bloemen, trakteer jezelf op een warm bad, een paar schoenen, een citytrip of een wandeling in het bos. Kleine of grote zaken, maakt niet uit: verwen jezelf en doe het zonder schuldgevoel!

Durf eraan te beginnen, nu

Het is immers nooit het juiste moment om te beginnen, dus begin meteen, nu.

Extra tip

Durf geldzaken aandacht te geven

Vrouwen en geld, het is vaak geen goed huwelijk. Toch is kennis van geldzaken belangrijk, voor nu en voor later, bijvoorbeeld voor een goed en fair loon of voor je pensioen. Verdiep je in geldzaken, informeer jezelf, stel vragen. Stippel je financiële toekomst uit. Het is niet moeilijk en brengt altijd op.

Kortom: Dames, durf! Niet meer of minder dan dat. Zo word je de beste versie van jezelf.

Spitsuurvrouw? Ga met Barking Dogs in zee en verander je leven

Is hollen door het leven de enige sport die je beoefent? Ben je op slaapdieet en doe je aan laptoplunchen en multitasken in de hoop elke dag nog wat extra tijd te winnen? Is brandjes blussen je specialiteit?

Lijkt je leven, net als dat van veel vrouwen, één langgerekt spitsuur? Dan brengt Barking Dogs soelaas met coaching of workshops:

Met de coachingsessies van Barking Dogs en spitsuurvrouwencoach Sara Van Wesenbeeck:

  • combineer je voortaan vlot al je rollen
  • vind je rust en evenwicht
  • én houd je weer tijd over voor datgene wat er echt toe doet.

Geïnteresseerd? Contacteer Barking Dogs!

Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En, we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Afbeelding: Shutterstock – Palto

Orde op zaken in je digitale leven

We brengen met z’n allen meer tijd dan ooit door in de digitale wereld. De digitale ‘boom’ brengt vele voordelen, maar in mijn coachingspraktijk zie ik ook de keerzijde van de medaille: digitaal gaan heeft een grote impact op de organisatie van ons leven en werk.

Het grote aanbod en de oneindige en vaak niet-gestructureerde ‘ontdekkingstocht’ in de digitale wereld, neemt vooral een flinke hap uit onze tijd. Dat stuurt ons tijd- en selfmanagement én dus ons leven danig in de war.

Nieuw evenwicht

Nu we meer dan ooit samenkomen op sociale netwerken en we onze computers en smartphones en de cloud volstouwen met informatie, groeit ook de nood om orde op zaken te stellen in onze digitale wereld. Want geef toe, je digitale leven kàn een echt rommeltje zijn, met heel wat tijdverlies, frustraties en stress tot gevolg.

Ga op zoek naar een nieuw evenwicht tussen je online en offline activiteiten en dat vraagt ook om een nieuwe aanpak van je time- management.

8 tips voor meer digitale orde

Deze 8 tips helpen je alvast een flink eind op weg:

TIP 1 – Geef de digitale verleiders geen kans

Waak erover dat je je tijdens je werkdag op je werk concentreert. Kun je echter moeilijk of niet weerstaan aan de digitale afleidingen, dan is de kans groot dat je nog aan het werk bent op momenten dat je je eigenlijk moet ontspannen. Dat komt je werk en je gezinsleven niet ten goede en het is een vicieuze cirkel die je veel stress geeft.

‘Internetten’ of ‘Facebooken’ doe je dus bij voorkeur in je vrije tijd; op je werkplek doe je het alleen indien nodig. Of schakel je digitale tools af en toe uit en ga in de plaats daarvan iets (ander) leuks doen.

TIP 2 – Verschalk je online tijdvreters met slim timemanagement

Internet, e-mail en gsm zijn echte tijdvreters. Vaak zit je online (kostbare) tijd te verliezen, op momenten waarop je eigenlijk productief zou moeten zijn.

Zulke niet-geplande (soms lange) onderbrekingen leiden tot ineffectieve, ongerichte en onproductieve werkzaamheden. En een pak onnodige stress.

Een paar tips om daar iets aan te doen:

  • Baken vooraf de tijd af die je op het internet wilt doorbrengen en houd je eraan.
  • (Een iets té fanatieke) Facebook-fan? Spreek met jezelf af dat je op één vast tijdstip op de dag inlogt en dat bijvoorbeeld gedurende maximaal een half uur.
  • E-mailen, inloggen op je favoriete nieuwssite, ‘Facebooken’, chatten… doe je op momenten waarop je energiepeil lager is, dus niet aan het begin van je (werk)dag.

TIP 3 – Plan en groepeer

Groepeer zoveel mogelijk je digitale activiteiten. Leg de tijdsblokken waarop je online wilt gaan, vast in je agenda. Het zal je meer tijd, efficiëntie én plezier opleveren dan voortdurend te zitten switchen tussen je online en offline bezigheden.

TIP 4 – Houd de vinger aan de (digitale) pols en organiseer je online activiteiten

Ben je actief op verschillende sociale netwerken, het overzicht kwijt en kruipt er wel erg veel tijd in het doorsturen van berichten? Organiseer je online activiteiten en ga bijvoorbeeld op zoek naar een tool van waaruit je alles makkelijk kunt beheren en met één druk op de knop je informatie, foto’s, beeld en klank kunt delen met al je contacten op je sociale netwerken.

TIP 5 – Stel orde op zaken in je PC

Ook je PC(s) en laptop(s) kunnen hoogst waarschijnlijk een flinke opruimbeurt gebruiken. Ga op dezelfde manier te werk als bij het opruimen van je werkplek.

Creëer een overzichtelijk bureaublad: verwijder de onnodige shortcuts. Bekijk je mappen: heb je een overzichtelijke mappenstructuur, welke mappen kun je verwijderen? Schoon je documenten op: alle kladjes kunnen in de prullenbak. Maak een backup (voor wie nog niet in de cloud werkt).

TIP 6 – Organiseer je mailbox en e-mails en leer er efficiënt mee om te gaan

E-mailen is veruit één van de grootste tijdvreters en bronnen van frustratie in ons online leven; pak het voortaan slim aan.

Een spoedcursus:

  • Leer werken met een lege inbox.
  • Zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur.
  • Zet het geluid en de pop-upvensters voor de inkomende mail af.
  • Win veel tijd door je mails gegroepeerd, 2 keer per dag te behandelen.
  • Lees je mails niet bij het begin van de dag maar op een moment waarop je energiepeil wat lager is.

TIP 7 – Geef ook je mobieltje een opschoonbeurt

Gsm of smartphone: zorg ook hier voor overzicht en structuur. Verwijder alle onnodige berichten en contacten. Orden je foto’s, muziek, bestanden… Herhaal dit regelmatig, bijvoorbeeld tijdens zogenoemde ‘verloren’ tijd: terwijl je wacht bij een klant, in de wachtkamer van de dokter, in de auto aan de schoolpoort van je kinderen…

TIP 8 – Balanceren op het (digitale) koord, het loont

Bedenk dat je computer, smartphone en allerlei online tools en diensten er zijn om voor jou te ‘werken’, om je leven te vereenvoudigen en te vergemakkelijken en je efficiëntie en productiviteit te verhogen. Niet om nog meer wanorde, rommel en stress te creëren.

Neem dus niet te veel hooi op je vork. Waak over je tijd en zoek een gezond evenwicht tussen je offline en online activiteiten.

Dat brengt je alleen maar voordelen: minder stress, meer overzicht en evenwicht, meer tijd voor je dierbaren en de leuke dingen van het leven!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(deze blogpost van life & business coach en organizing expert Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 21 mei 2014)

Je werkplek: ergonomisch en gezond

Geef RSI geen kans met deze checklist voor ergonomische en gezond werken - tips van personal coach Sara Van Wesenbeeck.

Vandaag is het internationale RSI-dag. RSI is de afkorting van Repetitive Strain Injury, de verzamelnaam voor allerlei klachten die veroorzaakt worden door herhaaldelijke overbelasting.

Veel en vaak aan de computer werken bijvoorbeeld, kan RSI-klachten zoals spier- en gewrichtsklachten aan de schouders, nek, armen, polsen en handen veroorzaken. Gelukkig zijn de RSI-klachten met een aantal kleine en eenvoudige aanpassingen aan je werkhouding en werkplek te verhelpen.

Ga aan de slag met deze nuttige checklist voor een ergonomische en gezonde werkplek.

Neem de juiste werkhouding aan

  • Pas je werktafel of bureau aan je lichaamslengte aan. Een bureau met verstelbare poten is daarbij ideaal. Een ergonomische bureautafel staat opgesteld op ellebooghoogte.
  • Zit recht voor je beeldscherm en steun tijdens het computeren met je armen op je bureautafel of op de armsteunen van je stoel, en houd je armen altijd in een hoek van 90°.
  • Voor de ideale stoelhoogte plaats je je voeten op de grond met je knieën in een hoek van 90°. Zet je voeten indien nodig op een voetensteun.
  • Gebruik een ergonomische bureaustoel die verstel- en draaibaar is, met regelbare armleuningen en een beweegbare rugwand en vering en antislip bekleding.
  • Zorg dat de bovenkant van je beeldscherm zich iets onder ooghoogte bevindt. De afstand tot het scherm bedraagt minimaal een armlengte.
  • Plaats je computermuis zo dicht mogelijk bij het toetsenbord. De hand waarmee je de muis bestuurt, ligt in een hoek van 90° op het werkblad. Gebruik een aangepaste muis: een voor links- of rechtshandigen, een voor grote of kleine handen…
  • Werk je gedurende lange tijd met een laptop, combineer die dan met ergonomische accessoires zoals een losstaand beeldscherm en toetsenbord en gebruik een computermuis.

Creëer een gezonde werkomgeving

  • Zorg voor een goed verlichte werkplek zodat je alle documenten en andere werkzaamheden comfortabel kunt lezen en uitvoeren. Plaats je bureau loodrecht op een venster. Met zijwaaarts licht zul je je ogen het minst belasten.
  • Gebruik ergonomische accessoires zoals een losstaand toetsenbord, een ergonomische muis en muismat, een zit-statafel voor wisselende houdingen…
  • Zet je werkplek aan de kant, want rommel belemmert het werken en een goede werkhouding. Houd bureelmateriaal dat je vaak nodig hebt steeds bij de hand.
  • Werk je geregeld van thuis uit of van bij klanten? Werk ook daar ergonomisch, zelfs al breng je er minder tijd door dan op het werk.

Creëer goede gewoontes voor ergonomische en gezond werken

  • Werk niet langer dan 4 tot 5 uur achter een beeldscherm.
  • Verander geregeld van werkhouding: wissel zitten en staan af, en wissel beeldschermwerk af met andere werkzaamheden.
  • Las de hele dag door pauzes en beweegmomenten in: koffie halen, neem altijd de trap in plaats van de lift, bespreek je vraag met een collega in plaats van te mailen, eet nooit aan je computerscherm, vergader staand of al stappend…
  • Gebruik pauzesoftware (ook anti-RSI-sofware genoemd) die je er ‘dwingend’ aan herinnert om je pauzes niet over te slaan.
  • Maak regelmatig gebruik van sneltoetsen als alternatief voor de muis.
  • Heb je geen verstelbare werktafel, loop dan rond tijdens het telefoneren.
  • Leer je grenzen kennen. Voel je klachten opkomen, voorkom die in het vervolg met deze checklist.

Extra tip

Zet meer gezond groen op je bureau of in je kantoor. Planten (en bloemen) verbeteren niet alleen de sfeer en de luchtkwaliteit op kantoor, maar planten op kantoor maken je tot 15 procent productiever. Met groen in de buurt ben je bovendien creatiever, meer ontspannen, ervaar je minder stress en voel je je bovendien gelukkiger.

Met Barking Dogs op weg naar gezonder en prettiger werken

Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?

Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je worklife-balans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?

Dan ben je bij Barking Dogs en life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! We coachen je met plezier – én met kennis van zaken – bij het bereiken van al je nieuwe doelen:

Contacteer Barking Dogs hier. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Shutterstock – Sam72

9 tips voor prettig en productief thuiswerken

Ben jij vandaag ook aan het thuiswerken nu minister van Werk Kris Peeters voor vandaag een ‘thuiswerkalarm’ heeft afgekondigd? Het thuiswerkalarm is een nieuw systeem dat werkgever en werknemer informeert wanneer het aangewezen is om thuis te werken. En vandaag is dus zo een dag, want door de hevige sneeuwbuien kan het onveilig worden op de Vlaamse wegen.

Werk je vandaag van thuis uit? Ga dan aan de slag met mijn nuttige tips om prettig, efficiënt en productief thuis te werken en van je thuiswerkdag op alle vlakken een succes te maken.

En… laat je pyjama in de kast!

9 tips voor productief en prettig thuiswerken

TIP 1 – Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk

Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudtaken, of met een bezoek aan de dokter, of met een boodschap…

Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders gaat je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd.

TIP 2 – Maak een goede planning en volg een strak werkschema

Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen controle…

Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo vermijd je dat je (systematisch) overuren gaat maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.

TIP 3 – Laat je pyjama in de kast

Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuiswerkt, laat zijn pyjama in de kast!

TIP 4 – Creëer een prettige werkplek

Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis.

Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een goed bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting…

TIP 5 – Houd alle bureauspullen binnen handbereik

Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies en afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.

TIP 6 – Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten

Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over:

  • Je werktijden: Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
  • Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?

Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.

TIP 7 – Maak goede afspraken met je familie en vrienden

De verleiding is groot voor familie en vrienden om even bij jou binnen te springen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms-en.

TIP 8 – Houd je aan de routine van op kantoor

Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken…

TIP 9 – Geniet!

Geniet op je thuiswerkdag van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan!

Met Barking Dogs op weg naar een leven met minder stress

Ben je in je werkomgeving op zoek naar het realiseren van groei en verandering? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?

Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda?

Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je worklife-balans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?

Dan ben je bij Barking Dogs en life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! We coachen je met plezier – en met kennis van zaken – bij het bereiken van al je nieuwe doelen.

Contacteer Barking Dogs hier. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet!

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(Dit artikel van life & businesscoach en personal organizer Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 25.1.2012)
(c) Foto: Unsplash

De kunst van het cocoonen

Stressmanagement: 13 tips om heerlijk te cocoonen - tips van life & business coach, professional organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck13 tips om heerlijk te ontstressen

Wist je dat de vaak donkere en natte dagen van februari ook een leuke kant hebben? Het is dé ideale gelegenheid om te cocoonen. Even wegkruipen in je eigen veilige en gezellige cocon om daar te bekomen van de stress van alledag en lichaam en geest tot rust te brengen. Met deze cocoon-tips (die je ook in de krant Deze Week in mijn rubriek ‘Gezond’ vindt) tank je energie in drukke tijden.

  1. Grijp elke gelegenheid aan om je even in je cocon terug te trekken en er je batterijen op te laden, de boel de boel te laten en niks te hoeven. Gun jezelf deze cocoon-momenten en maak er bewust tijd voor. Heb je een druk leven, dan plan je best je cocoon-tijd ook in je agenda. Zo hoef je geen enkel weldoend moment te missen.
  2. Wat is het ideale moment om te cocoonen? Dat bepaal je helemaal zelf! Toch zijn donkere, natte, winderige en koude dagen uitgelezen momenten om je terug te trekken in je cocon en daar intens te genieten.
  3. Om het meeste effect te bereiken, beslis je zelf hoe je gaat huismussen. Wil je een boek lezen, onder je tv-dekentje een romantische film bekijken, knuffelen met je partner en kinderen, een middagdutje doen, de hele dag in bed blijven… De keuze is aan jou. Vergeet niet waar het bij cocoonen om draait: doen wat jou tot rust
  4. Cocoonen, daar hoort de buitenwereld even niet bij. Om echt tot rust te komen, laat je je door niets of niemand storen of afleiden. Hou je smartphone en computer ver uit de buurt en ook de deurbel negeer je bewust.
  5. Kies een plek in huis waar je volledig tot rust kunt komen en kunt ontspannen. Om te cocoonen heb je niet veel plaats nodig: een hoek in de woonkamer, een schommelstoel bij de haard, een plekje op de zetel, in je bed…
  6. Ruim op, want rust in je huis brengt rust in je hoofd. Zorg dat de plek waar je cocoont netjes en zen is: laat niets rondslingeren, doe overbodige spullen weg, geef je spullen een vaste plaats, gebruik de fruitschaal enkel waarvoor ze dient…
  7. Creëer sfeer: donkere dagen vul je met licht. Bij cocoonen horen geen ‘koude’ elektrische lampen, maar wel kaarsen of het licht van een knisperend haardvuur.
  8. Cocoonen doe je bij voorkeur in een warme omgeving. Een zacht tv-dekentje, een open haard, een kersenpitkussen of een schapenvacht mogen dus niet ontbreken.
  9. En je draagt uiteraard ook een comfortabele outfit. Je hoeft hiervoor de laatste modetrends niet te volgen. Lekker los en oversized is wat je nodig hebt: een slobbertrui, een onesie, een badjas, een oversized hemd, een joggingbroek, warme en zachte sokken, pantoffels gevoerd met schapenwol…
  10. Beluister muziek tijdens het cocoonen, want daarmee hou je stress uit je lijf en creëer je rust in je hoofd. Bij het beluisteren van je lievelingsmuziek maken de hersenen dopamine aan, daar krijg je vrijwel meteen een geluksgevoel van.
  11. Ook lekkere geuren zullen je ontspanningsmoment extra onderlijnen en gezelligheid brengen.
  12. Maak je cocoon-moment af met comfort food: Comfort food is rustgevend en hartverwarmend, het is eten waar je blij van wordt. Wat dacht je van warme wafels of een heerlijke warme chocolademelk?

Extra tip

Maak het hyggelig

‘Hygge’ is het Deense woord voor gezelligheid, behaaglijkheid, geborgenheid en nestwarmte. Maak het tijdens het cocoonen extra knus en gezellig. Voor een hyggelige omgeving heb je niet veel nodig: een ruimte die rust en warmte uitstraalt, kaarsen, een tv-dekentje… Maak een lijst met zaken die bij jouw hyggelig anti-stressmoment zeker niet mogen ontbreken.

Leven en werken met minder stress, dat realiseer je samen met Barking Dogs

Stress beter leren hanteren? Tot rust komen met een immer drukke agenda? Grip op je agenda krijgen? Een leefbaar evenwicht vinden tussen werk en je privéleven? Een oplossing vinden voor je tijdgebrek en stapels papier en rommel? Meer efficiëntie op je werkplek realiseren?

Barking Dogs en life & business coach, erkend bemiddelaar, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck coachen je om dit duurzaam te kunnen hanteren en managen, thuis en op je werkplek.

Pak je onafgewerkte zaken eindelijk aan. Zo wordt dit jaar zonder twijfel je beste jaar ooit!

Realiseer het samen met Barking Dogs

  • Bekijk hier wat Barking Dogs voor jou kan betekenen.
  • Contacteer Barking Dogs hier (een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis).

We bijten niet!

 

Life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck - barkingdogs.beOver de auteur: Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto: Unsplash

Eerste hulp bij pesten

Van 2 februari tot 9 februari 2018 loopt de Vlaamse week tegen pesten. Iedereen kan (helaas) van de ene op de andere dag met pesten te maken krijgen. Op school, op de werkplek, in de jeugdbeweging, op het internet… Het is niet onschuldig en de gevolgen kunnen heel ingrijpend zijn, voor je gezondheid, je welzijn en geluk.

Wat is pesten?

Grapjes maken en een beetje plagen, moet kunnen. Maar wanneer wordt de grens overschreden en kun je van pesten spreken?

  • Pesten vindt structureel en over een langere periode plaats.
  • Het is gericht op één persoon die zich niet kan verweren.
  • Pesten kan ook subtiel plaatsvinden, door bijvoorbeeld iemand systematisch te negeren of uit te sluiten.
  • Bij pesten is er altijd sprake van machtsongelijkheid: de pester plaats zich boven zijn of haar slachtoffer. Hij/zij voelt zich beter of hoger dan de persoon die gepest wordt.
  • Het resultaat is dat de persoon die gepest wordt zich onveilig en alleen gaat voelen. Het zelfvertrouwen van het slachtoffer wordt aangetast.

De gevolgen van dit alles kunnen heel ingrijpend zijn en kunnen je ziek maken.

Help pesten de wereld uit

  • Geef het goede voorbeeld. Word je zelf niet graag gepest, of keur je dit grensoverschrijdend gedrag af? Doe het dan zelf ook niet. Het goede voorbeeld geven, kost geen moeite, maar brengt wel op.
  • Wees waakzaam. Kijk uit voor signalen die in je omgeving op pestgedrag kunnen wijzen, zoals (werk- en school)prestaties die achteruit gaan, een collega die zich ziek meldt of een kind dat zich afzondert. En wees vooral ook alert voor slachtoffers die geen signalen geven. Bemerk je zaken die op pesten wijzen, ga dan het gesprek aan of zoek hulp om het aan te kaarten.
  • Behandel anderen met respect. Wederzijds respect ligt aan de basis van goede verhoudingen met anderen.  Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden: toon begrip, roddel niet, wees rechtvaardig…
  • Loop niet blindelings mee met pesters. Het is niet omdat anderen pesten dat jij verplicht bent om met hen mee te doen of het zelf ook te gaan doen.
  • Moedig pesters niet aan. Sta niet te juichen of lachen als anderen gepest worden. Pesters rekenen er immers op dat omstaanders gaan meedoen (of net niet tussenbeide komen).
  • Doe je mond open tegen pesters. Uit onderzoek blijkt dat pesterijen met meer dan de helft kunnen verminderd worden als omstaanders ingrijpen. Ben je getuige van pesterijen? Kijk dan niet als een ramptoerist toe, maar confronteer de pester met zijn gedrag en vertel hem dat je dit afkeurt. Laat hem daarna links liggen.

Word je gepest? Dit kun je zelf doen

  • Onderneem meteen actie. Word je gepest? Blijf er niet mee rondlopen of leg je niet zomaar neer bij de situatie, want er is best wel iets aan te doen.
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt. Pesters rekenen er op dat je zwijgt en zo zal het pesten nooit stoppen. Vertel het aan je partner, een vriend(in), je ouders, je leerkracht, aan je leidinggevende of aan de vertrouwenspersoon op het werk, aan de bedrijfsarts of je huisarts…
  • Denk niet dat het jouw schuld is dat je gepest wordt. Je hoeft je ook niet te schamen, want je hebt niets verkeerd gedaan. Denk niet dat je zelf niet goed genoeg bent. Het kan iedereen overkomen, op elke leeftijd en in elke situatie.
  • Vat het gepest aan jouw adres niet persoonlijk Het is zeker niet jouw schuld dat dit je overkomt.
  • Blijf rustig, ga niet terug pesten, want dat zou ook in jouw nadeel kunnen werken.
  • Je wordt gepest? Gebruik humor om je pester schaakmat te zetten. ‘Jij vindt dat ik dik ben, wel ik zal tenminste niet omwaaien als het stormt!’
  • Hou een (pest)dagboek bij. Noteer daarin wat je overkomt, de situaties en redenen waarom je gepest wordt. Zo kun je je hart luchten en verzamel je bewijzen tegen de persoon die jou pest. Heb je te maken met cyberpesten, hou dan ook alle pestberichten bij.
  • Laat je door een pester vooral niet van de wijs brengen. Twijfel niet aan jezelf of aan je kunnen. Je bent goed zoals je bent en je mag vooral zijn wie je bent!

Extra tip

Verbondenheid tegen pesten

Werk in je leefomgeving aan meer verbondenheid. Zo krijgen mensen het gevoel dat ze deel zijn van een groter geheel, dat ze er bij horen en zich gewaardeerd voelen. Dat zet aan om met meer empathie, begrip en respect naar anderen toe handelen. Pesten hoort niet in dat rijtje.

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.